IBM heeft het onderdeel On Site Support verkocht aan Centric. Zo’n zestig IBM-medewerkers moeten mee. Er is echter nog veel onduidelijkheid over de precieze gevolgen voor hun arbeidsvoorwaarden.
Het contract zou reeds afgelopen 1 oktober zijn ondertekend. Begin 2008 moet de overname van afdeling On Site Support aan Centric zijn afgerond. Er werken ruim zestig medewerkers die technische ondersteuning aan klanten verlenen. Het personeel zag de overstap naar Centric niet zitten, omdat dit bedrijf van oprichter/bestuurder Gerard Sanderink negatief in het nieuws is gekomen vanwege de omstreden afhandeling van een aquisitie (Apem) in België. Werknemers vrezen er op achteruit te gaan of zelfs hun baan te verliezen. IBM wil niet reageren op wat het bedrijf 'geruchten' noemt.
De ondernemingsraad van IBM heeft in een voorlichtingsronde getracht de onrust weg te nemen. Momenteel lopen er individuele overgangsgesprekken tussen de personeelsleden van On Site Support en Centric. Volgens de or blijft de rechtspositie voor een ieder na de overgang dezelfde.
Berekening
Nevin Demirtas, bestuurder bij FNV Bondgenoten, houdt een slag om de arm. De vakbond is niet bij de overgang betrokken, omdat IBM en Centric geen cao's voeren, maar behartigt wel de belangen van individuele leden. "De or heeft bedongen dat er een goede overgang van arbeidsvoorwaarden is met harde pensioentoezeggingen. Alleen is er nog geen berekening uitgevoerd wat precies de gevolgen zijn voor de werknemers. Die gaan wij nu voor onze leden uitvoeren." Demirtas vindt dat er sprake is van 'overgang van onderneming', daar waar IBM en Centric het een uitbestedingsovereenkomst noemen. Volgens haar verandert er in het eerste geval niets aan de arbeidsvoorwaarden; het tweede geval creëert een grijs gebied waarin betrokken partijen weldegelijk kunnen sleutelen aan een arbeidsvoorwaardenpakket.
Uit ervaring weet ik dat IBM nog al makkelijk schermt met de term “overgang van onderneming”. Dit doen ze ook wanneer er een support-contract verloren wordt en die aan een andere partij gegund wordt. Ook dan wordt het personeel wat, minimaal een half jaar, op dat support-contract ingezet is, naar de begunstigde partij gepushed. IBM beschouwd elk support-contract als een aparte onderneming binnen IBM.
Het is jammer dat een blad als de Computable zich zo verlaagt. Wederom kennen zij de feiten niet en baseren zij hun verhaal op louter speculaties en eenzijdige berichtgeving. Veel succes met uw blad!
Ik kan me voorstellen dat IBM zich achter de oren krabt, en ik kan me voorstellen dat Centric hetzelfde doet. Daarbij hoop ik dat de ex-IBM-werknemers straks nog wat om aan te krabben overhouden.
Inmiddels is ook de overgang van het wereldwijde network services aangekondigd van IBM. Deze club is veel groter en ontegenzeggelijk veel verder geintegreerd in de huidige delivery. Service Delivery voor Outsourcing-klanten wordt blijkbaar als non core gezien door IBM. Er zijn stakingen geweest in Frankrijk en Spanje. Maar is hier al meer van bekend voor de Nederlandse situatie?
Ruim een jaar gelden werd het bedrijf waar ik werkte overgenomen door Centric. Het is allemaal keurig netjes geregeld en we zijn met open armen ontvangen. Het is stuitend dat Computable zo negatief schrijft over dit prachtige bedrijf. De directie werkt zelf ook nog hard mee ipv vanuit hun luxe zetels de aandelenkoersen te volgen. Iets meer respect voor dit mooie bedrijf zou op zijn plaats zijn.
Tja, mooi bedrijf met allerlei BV(tjes) die winsten afromen en verliezen absorberen. Geweldig dit bedrijf, dat zo goed met zijn mensen omgaat zolang deze strak in het gareel lopen.