“Laten we nou eerlijk zijn, die tijd is toch echt wel geweest!” Elke keer dat ik dit hoor, klinkt het als muziek in mijn oren. Stiekem denk ik dan aan een privé bekentenis van een directeur van een hightech multinational. Die vertelde me in vertrouwen: “Ik heb nog nooit zo goed verdiend als aan ‘dode’ technologieën. Alle kinderziektes zijn eruit, productie kost niets meer, alle concurrenten zijn iets anders gaan doen en het beste is: niemand kijkt meer naar de prijs.”
Is er nog ruimte voor system builders? Ja, mits en maar. Hoe zat het ook alweer in de marketingmodellen? Je kon je concurrentievoordeel behalen door als goedkoopste te kunnen leveren, maar ook door een onderscheidend product te bieden. Grote spelers als Acer, Dell of HP kunnen systemen goedkoop leveren en onderscheiden zich alleen nog doordat ze elke klant bij elke aankoop nog van alles extra cadeau kunnen doen. Maar zit een klant daar op te wachten? Een matig systeem, opgeleukt met toeters en bellen? Wij denken – en ervaren dat ook zo – dat er een prima plek is voor leveranciers die producten maken die specifiek zijn afgestemd op de wensen van de zakelijke gebruiker. Met de juiste functionaliteit, de juiste specificaties en tegen de juiste prijs.
Vorig weekend was ik op bezoek bij een reseller die werkelijk lyrisch was over de producten van BoXXed. Met een grote grijns op zijn gezicht vertelde hij uitgebreid hoe goed de BoXXed-producten voor zijn business zijn. Let wel: dit product is van een puur Nederlandse system builder. BoXXed heeft dezelfde klanten als Acer, Dell of HP, met de dezelfde wensen om het spreekwoordelijk 'veld met narcissen' bij elke aankoop erbij te krijgen. En toch verkoopt hij ook zonder die extra's. dus hoe krijgt hij het voor elkaar? Volgens mij Kaizen, een speciale vorm van Kaizen. Of in gewoon Nederlands: door er elke dag aan te werken. Gericht kiezen voor één ding, elke dag een stap. Is er ruimte voor nieuwe tv-zenders? Ja, mits origineel en waarde toevoegend. Is er ruimte voor een nieuwe politieke 'beweging'? Ja, mits etc. En voor system builders? Ja, mits… vul maar in!
Michael Meelis
Directeur Eigenaar bij EasyBOW