Het maakt niet uit wat voor fabrikant het is en wat hij produceert, hij kent het probleem; een nieuwe versie van een product moet altijd beter zijn als de vorige versie. Een nieuw model van bijvoorbeeld een auto moet beter, mooier, sneller en meestal ook groter zijn. Dit is logisch, anders is er geen enkele reden voor de klant om de nieuwe uitgave te kopen.
Hetzelfde geldt voor nieuwe software. Windows Vista moet beter zijn dan de eerdere editie Windows XP. Het programma is dan ook op veel punten beter, veiliger en stabieler. Echter, Vista heeft direct ook een heel grote concurrent in de vorm van een prima besturingssysteem: Windows XP. Waarom zou de gebruiker overstappen?
Alleen kijken naar de directe ‘concurrentie' is in mijn optiek niet de juiste benadering. De ontwikkelingen gaan door en Vista is het platform dat Microsoft in de toekomst ziet als het desktop-OS. Wie gebruik wil maken van de volgende generatie van software, met de daarbij behorende mogelijkheden en voordelen, doet er goed aan om het complete plaatje te bekijken. Dat geldt vooral binnen bedrijfstoepassingen. Vista past in de nieuwe Microsoft-visie, waarin producten als Office SharePoint Server en Office 2007 een belangrijke rol spelen. Als Windows Server 2008 en producten als Exchange en System Center worden meegerekend wordt, die visie helemaal duidelijk. En dan ligt er ineens een heleboel moois voor het grijpen. Voor de thuisgebruiker ligt dat waarschijnlijk niet anders. Uiteindelijk zal ook de pc in huis beter, sneller, mooier en vooral beter op de toekomst ingesteld zijn met Windows Vista. Het is meer dan alleen een facelift. Het is een desktopplatform dat een volgende stap in de toekomst vertegenwoordigt. Ik ben nu al benieuwd naar de opvolger van Vista. Vista zal daar zelf een flinke concurrent van zijn!
Erik Bosman
Solution Manager bij Avanade Nederland