Een gevleugelde uitspraak van een vroegere manager van mij was: “Als je ziet dat het gebeurt, dan kan het.” In de ict is het vaak andersom: ondanks dat het kan, gebeurt het niet. Praktijk en theorie lopen niet altijd hand in hand. Het is een spagaat waar menig ict-bedrijf zich in wringt. In theorie kan er veel, maar in de praktijk blijken dingen tegen te vallen. In theorie kun je heel eenvoudig een .Net webpartin C# schrijven om via een webservice in xml de laatste queries uit een dms te halen. Maar in de praktijk heb ik geen idee wat ik net heb opgeschreven.
Toch wordt er onder druk van concurrentie en de klant wat theoretisch kan, ook beloofd. Het gevolg van dit beloven is dat veel ict-projecten veranderen in ict-experimenten. Experimenten kunnen nu eenmaal mislukken.
De klant mag overigens ook de hand wel eens in eigen boezem steken (wat overigens een heel gekke uitdrukking is, alsof de klant vooral de hand in de boezem van een ander steekt, maar dit ter zijde). Bij de keuze voor een leverancier wordt een opleverdatum vaak als selectiecriterium gebruikt. Kun je voor een bepaalde datum niet leveren dan doe je niet meer mee. De partijen die liegen dat ze het wel kunnen gaan door.
Op zo’n moment moet ik altijd denken aan een vroegere chef van mij bij één van mijn eerste vakantiebaantjes op de Kaasfabriek. Bij het zien van de orderlijst aan het begin van de dag zei hij altijd standaard: “het mogelijke doen we eerst, het onmogelijke iets later.”
Ik kan me niet herinneren dat we ooit hoefden over te werken.