Slechts eenderde van de bedrijven die service oriented architecture (soa) implementeerden, ziet de investeringen daarin terugverdiend. Veel bedrijven hebben twijfels over de verdiensten van soa, de ict-infrastructuur waarbij verschillende toepassingen op een slimme manier data uitwisselen en processen delen.
Niet meer dan 37 procent ziet dat investeringen in soa binnen acceptabele termijn terugverdiend wordt. Dat blijkt uit recente cijfers van het Amerikaanse onderzoeks- en adviesbureau Nucleus Research. Tot dusver was de markt voornamelijk lovend over ict-oplossingen met soa. Soa zou de heilige graal zijn, onder andere voor de productiviteitsverhoging van ontwikkelaars.
"Er is een handjevol succesverhalen over soa, maar veel zijn het er niet", aldus senior analist David O’Connell van Nucleus. Dat soa-oplossingen toch niet heiligmakend zijn, heeft volgens hem een aantal oorzaken. Belangrijkste is dat de voordelen van de implementatie zich vaak beperken tot slechts enkele afdelingen of bepaalde projecten. Weinig organisaties durven het besluit te nemen de bestaande infrastructuur ondernemingsbreed aan te passen om op die manier grootschalige invoering van soa mogelijk te maken. Volgens O’Connell is daar juist het meeste te winnen.
Onderste uit de kan
Ook op de werkvloer heerst er scepsis. Zo werken veel programmeurs het liefst met hun eigen codes en vinden ze het niet fijn om die van anderen te gebruiken. Mede hierdoor zou veel budget en moeite gaan zitten in training. Het onderzoek wijst bovendien uit dat succesvolle invoering van soa vaak afhangt van de beschikbaarheid van herbruikbare diensten, zoals registries en repositories. Omdat deze toepassingen vaak erg prijzig zijn en niet elk bedrijf daar budget voor heeft, wordt lang niet altijd het onderste uit de kan gehaald.
Het is volgens de onderzoekers echter niet alleen kommer en kwel. Mits goed toegepast, kan service oriented architecture organisaties wel degelijk helpen bij het stroomlijnen van bedrijfsprocessen, bij het beheer van master data en bij de systeemintegratie van zakelijke partners. In bedrijven waar soa is toegepast, nam de productiviteit van de softwareontwikkelaars gemiddeld toe met 28 procent. Het is vooral de gezondheidszorg die veel gebruikmaakt van service oriented architectures. 62 Procent van deze instellingen gebruikt soa. In de industrie en non-profitorganisaties blijkt slechts 1 op de 5 verslingerd aan soa.
In dit artikel worden vooral technische onderwerpen en voorwaarden genoemd, en die zouden “helpen bij het stroomlijnen van de bedrijfsprocessen”. Vergeet dat maar; als je een bedrijf met soa wilt helpen, dan zal de service de eenheid van ondersteuning van de gebruiker moeten zijn die gemaakt wordt op basis van werkelijk it-vakmensschap. Niet een op vooral technische gronden combinatie van code. Totdat we dit doen en begrijpen kunnen er geen betere cijfers verwacht worden, en zal soa niet of nauwelijks kunnen lonen.