Een achtjarig contract zegt ook niet alles. Dat ondervond Inter Access. De gemeente Haarlemmermeer viel voor een belangrijke frontoffice-toepassing terug op haar oude it-partner Green Valley.
Haarlemmermeer wil begin 2009 een moderne gemeentelijke basisapplicatie in gebruik hebben. Begin dit jaar sloot de gemeente hiervoor na een Europese aanbesteding een achtjarig contract met de leveranciers Inter Access, Cosa en Koenen Baak en Partners (KBenP). Inter Access zou de WEB+-oplossing leveren: een geïntegreerde front- en midoffice, gebaseerd op de service oriented architecture (soa) van Oracle. Cosa de software voor documentmanagement en business process management en KBenP digitale archiveringsdiensten.
MeerDigi
Deze basisapplicatie (projectnaam MeerDigi; begrote kosten 2007: 2,8 miljoen euro) voorziet in digitale documentstromen, processturing, webportalen, frontoffice-functionaliteit, elektronisch documentmanagement, archivering en een enterprise service bus. Met de ‘soa-opzet’ kan een aantal belangrijke gemeentelijke applicaties blijven draaien en voor de uitwisseling van gegevens gekoppeld worden aan andere systemen.
Nauwelijks een jaar verder is Haarlemmermeer alweer van de oorspronkelijke leveranciersopzet afgeweken. Na de afronding van de voorbereidingsfase en technische installatie liep het mis met het bouwen van de workflows voor de eerste vier projecten. De intelligente formulieren van de WEB+-applicatie van Inter Access zouden qua functionaliteit tekortschieten: de koppeling met internetdatabases werkte niet en de rekenkundigheid was beperkt.
Volgens Inter Access is er echter niets mis met de WEB+-applicatie, maar bleken het bedrijf en de gemeente tijdens de implementatie een verschillende visie te hebben over de toepassing van intelligente formulieren. Het automatiseringsbedrijf zegt de norm te volgen uit de gemeentelijke Andez-aanbestedingen (een beperkt hergebruik van relevante gegevens).
Een zegsman van de gemeente wil alleen zeggen dat er ‘in gezamenlijkheid een oplossing wordt bedacht.’ Ondertussen besloot Haarlemmermeer terug te vallen Green Valley, de it-partner die eerder het contentmanagementsysteem had geleverd. Onder de lopende licentie neemt de gemeente nu ook de formulierentool af. Deze frontofficetoepassing kan (gekoppeld aan de Cosa-software en de soa-omgeving) validaties met de backoffice uitvoeren.
Inter Access stelt dat de gemeente vanaf afgelopen juli wel degelijk de WEB+-applicatie in gebruik heeft genomen. Alleen, blijkt nu, zonder de belangrijke frontofficetoepassing. Een forse tegenvaller, die volgens een woordvoerder van Cosa contractueel wel klopt. “De drie leveranciers bieden een gecombineerde oplossing aan, maar het achtjarig contract voorziet alleen in afnamerechten, geen -plichten.”