De meest gehoorde kritiek op Microsoft is dat de softwaregigant te groot is geworden waardoor het zijn macht kan misbruiken om concurrenten te dwarsbomen. Microsoft-baas Steve Ballmer denkt echter dat Microsoft de komende jaren nog een stuk groter kan worden.
Tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van aandeelhouders zei Ballmer dat hij goede mogelijkheden tot groei ziet in de zogenaamde BRIC-landen (Brazilië, Rusland, India en China) en in online advertenties. Ballmer verwacht dat de verkoop van Microsoft-producten in de BRIC-landen volgend jaar zal groeien naar bijna 3 miljard dollar. Drie jaar geleden werd er in die landen nog maar voor 1 miljard dollar aan Microsoft-producten verkocht.
De 3 miljard aan omzet is nog steeds een schijntje vergeleken met de 60 miljard dollar aan totale omzet die Microsoft dit jaar heeft verdiend. Maar het geeft wel aan dat Microsoft erin slaagt om door betere businessmodellen en een effectieve bestrijding van softwarepiraterij de omzet in de BRIC-landen gestaag te laten groeien.
Ballmer heeft tevens als doel gesteld dat Microsoft een leider wordt in de online-advertentiemarkt. Wereldwijd wordt er 600 miljard dollar besteed aan advertenties en steeds meer bedrijven verruilen printadvertenties voor online advertenties.
Voorstellen afgeschoten
Tijdens de bijeenkomst gingen de aandeelhouders akkoord met promotie van tien directeuren naar de raad van bestuur. De aandeelhouders schoten twee voorstellen af. Het eerste voorstel ging over een verbod om zaken te doen met regeringen die het internet censureren en het andere voorstel ging over de oprichting van een comité die zich bezig moest gaan houden met het beschermen van de mensenrechten op het internet. Niet verrassend, maar wel schrijnend, om te zien dat aandeelhouders wederom alleen aan hun eigen kortzichtige belangen denken.