GSM-signalen van Vodafone-abonnees vertellen aan TomTom-apparaten waar de files staan. TomToms nieuwe Nederlandse concurrent MyGuide, van Roel Pieper, sloot een samenwerkingsverband met kledingfabrikant O’Neill.
Een jaar nadat TomTom en Vodafone een samenwerking aankondigden, verschijnt het eerste gezamenlijke product. TomTom HD Traffic ziet als het ware waar de SIM-kaarten van Vodafone-klanten zich bevinden en peilt hun snelheid. Deze anonieme metingen geven actuelere verkeersinformatie dan nu beschikbaar is, aldus de makers.
De bedrijven brachten het navigatie-apparaat gisteren op de markt. De op basis van GSM-triangulatie werkende verkeersdienst is behalve in Nederland ook beschikbaar in Engeland. Ook in Engeland werkt TomTom samen met Vodafone. Het is niet bekend of het bedrijf gesprekken voert met andere telecomaanbieders om de GSM-metingen en HD Traffic-dienst ook in andere landen aan te bieden.
Weggebruikers vertellen het 'verkeer-weer'
Eerder deze maand introduceerde TomTom een andere dienst waarbij de positie en feedback van klanten cruciaal is voor de dienstverlening. Bij de dienst Map Share namelijk melden weggebruikers aan TomTom correcties op de geleverde wegenkaarten. Daarbij gaat het om tijdelijke en permanente wijzigingen. Abonnees van deze dienst hoeven derhalve niet te wachten op bijgewerkte kaarten van TeleAtlas. Weggebruikers kunnen elkaar in theorie binnen 24 uur vernieuwde, actuele kaarten leveren via TomToms servers.
Het nieuwe navigatiebedrijf Road Group, van IT-ondernemer Roel Pieper en voormalig Tele Atlas-topman Ad Bastiaansen, wil eveneens de nadruk leggen op persoonlijke dienstverlening via de routeplanner. De exacte plannen van de ondernemers zijn nog niet bekend. Vorige week echter maakte Road Group bekend dat diens routeplanner, MyGuide, een samenwerking heeft gesloten met kledingfabrikant O'Neill. De bedrijven gaan gezamenlijk onderzoeken hoe GPS-technologie in sportieve kleding verwerkt kan worden.
Winst en overnamebod
TomTom publiceerde eind oktober de financiële cijfers over het derde kwartaal van 2007. De omzet was in een jaar met 21 procent gestegen tot 427 miljoen euro. De onderneming verscheepte 2,2 miljoen navigatieapparaten en maakte daarmee een nettowinst van 99 miljoen euro.
Het Nederlandse bedrijf verhoogde eind vorige week zijn bod op kaartenmaker TeleAtlas van 21,25 naar 30 euro per aandeel. Het bod komt daarmee op 2,7 miljard euro en is 22 procent hoger dan dat van Garmin, dat eveneens in de race is om TeleAtlas. De Finse telecomfabrikant Nokia bood begin oktober 8,1 miljard euro voor TeleAtlas-concurrent Navteq.