De overnames van SAP en IBM, die respectievelijk de bi-leveranciers Business Objects en Cognos kochten, zijn defensieve zetten. Beide bedrijven roepen al jaren dat ze hun bi-portfolios organisch willen laten groeien. Dat zegt Forrester-analist Boris Evelson.
Aangezien SAP en IBM hun business intelligence portfolio's niet snel genoeg organisch kunnen laten groeien, moesten ze toegeven aan de druk van Oracle (met twee top bi-producten van Siebel en Hyperion op zak) en Microsoft (dat na de overname van Proclarity aardig aan kracht heeft gewonnen). De overnames van respectievelijk Business Objects en Cognos zijn hiervan het resultaat.
Vragen
"De overname van Cognos door IBM roept veel vragen op", zegt Boris Evelson, analist bij Forrester. "De vraag die mij het meeste bezighoudt is, zal IBM zijn standpunt dat het niet op de applicatiemarkt wil opereren volledig loslaten en nu de concurrentie aangaan met Oracle, SAP en Microsoft op het gebied van business performance oplossingen?" Hij vraagt zich af wat dan de volgende stap zal zijn. "Wellicht een erp-overname van Lawson of Infor? Een crm-acquisitie van Salesforce.com?"
Verliezer
Andere, meer voor de hand liggende, vragen zijn onder meer, wat gebeurt er met de partnerschappen? IBM heeft een sterke relatie met Business Objects en Cognos met Informatica. "Het politiek correcte antwoord luidt natuurlijk dat daar geen verandering in komt, maar ik denk dat ze zeker veranderingen en problemen tegen gaan komen", aldus Evelson. En wat is het plan voor de integratie van de 100 procent overlap in IBM's Alphablox en Cognos' Powerplay vanuit OLAP-oogpunt? "Op de lange termijn zal Powerplay hoogstwaarschijnlijk de verliezer zijn, gezien het karakter van business intellegence vandaag de dag vraagt om real time verwerking en operationaliteit. Het bouwen van batch-aggregaten is niet langer de beste OLAP-oplossing."
Reuring
Evelson verwacht flink wat roering in de bi-markt de komende tijd. "De nieuwe bi-kolossen, IBM, Oracle, SAP en Microsoft, zijn nu gedwongen om meer tijd en geld te besteden aan productintegratie, waardoor ze wellicht minder tijd en geld hebben om nieuwe functionaliteit te ontwikkelen. Ik verwacht dat de overgebleven pure players (SAS, Microstrategy, Information Builders, Actuate) en de ‘tier 2'-leveranciers (Panorama, QlikTech, Jaspersoft, Pentaho, Logixml, Inforsense en vele anderen) in dit gat zullen springen."
Nachtmerrie
Over HP zegt Boris Evelson: "Lange tijd gingen er geruchten dat HP Cognos zou kopen. IBM gaat er nu mee heen. Aan het begin van deze eeuw viel iets soortgelijks al voor met PricewaterhouseCoopers. HP was in overnamegesprekken met de dienstverlener, toen IBM tussenbeide kwam en er uiteindelijk met de prijs vandoor ging. PwC was destijds lastig te verslaan, vooral op het gebied van bi-management consultancy-diensten. HP zag zich toen genoodzaakt om de kleinere bi-toko Knightsbridge te kopen. Nu IBM Cognos koopt, herhaalt de geschiedenis zich. Zal HP dan maar kleinere spelers zoals Information Builders, Microstrategy of Actuate overnemen? SAS Institute is er ook nog, maar het kopen van 's werelds grootste private bedrijf kan op financieel gebied en de bedrijfscultuurintegratie een nachtmerrie zijn."