Achmea gaat een aantal standaard it-activiteiten uitbesteden aan KPN, Getronics en Atos Origin. Dit tot grote woede van de bijna tweehonderd betrokken medewerkers.
Achmea wil per 1 januari 2008 het beheer van de basisinfrastructuur in handen leggen van drie partijen: KPN, Getronics en Atos Origin. Bijna tweehonderd medewerkers van de divisie GITS (Groep IT Services; 2200 man) zullen moeten overstappen naar een van deze drie partijen.
De verzekeraar tracht via deze uitbesteding de kosten te verlagen, de kwaliteit van de diensten te verhogen, minder managementaandacht hoeven te besteden aan beheerzaken en sneller te kunnen inspelen op innovatieve ontwikkelingen omdat de it-partners op een veel bredere schaal gespecialiseerd zijn in ict.
Jammer
Volgens Fred Polhout, bestuurder bij FNV Bondgenoten, heeft dit voornemen tot grote onrust en verontwaardiging onder het betrokken personeel geleid. Hij vertelt dat de leden van de drie vakbonden De Unie, CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten tot twee maal toe een sociaal akkoord over de overgang naar de it-bedrijven hebben verworpen. "Een besluit tot uitbesteding leidt altijd tot emoties. Alleen blijven die in dit geval lang hangen. De bonden vinden dat zij een inhoudelijk sterk sociaal protocol met de directie hebben gesloten en het is jammer dat de leden dit tot twee keer toe niet hebben geaccepteerd."
Protocol
De directie van Achmea heeft het sociaal protocol inmiddels eenzijdig voorgelegd aan de betrokken medewerkers van GITS en voert met hen individuele gesprekken over een overgang. Polhout raadt medewerkers aan het protocol te accepteren, omdat er bijvoorbeeld goede afspraken over de pensioenregelingen in zijn opgenomen. Hij wijst erop dat de ondernemingsraad een positief advies heeft gegeven over het voorgenomen besluit. "De or heeft zich hard gemaakt voor de afspraak dat vacatures die ontstaan doordat ingehuurde automatiseerders vertrekken, zoveel mogelijk worden opgevuld door interne medewerkers."
Storingen
Uit interne stukken die naar de redactie zijn gestuurd, blijkt dat medewerkers van GITS zich grote zorgen maken over het behoud van de kwaliteit van de dienstverlening. Zo zouden al diverse ict-specialisten zijn vertrokken en blijkt deze leegloop vanwege de krappe arbeidsmarkt zeer moeilijk op te vangen. Een stijging van het aantal ict-storingen in de afgelopen twee weken zou een teken zijn dat de ict binnen Achmea aan het instorten is, aldus een aantal werknemers. Verder vinden zij dat de noodzaak om de it-activiteiten uit te besteden niet aanwezig is en dat er slecht wordt gecommuniceerd. De gebeten hond is it-directeur Paul Piebinga die wanbeleid wordt verweten. FNV-bestuurder Polhout zegt echter geen klachten te hebben ontvangen over het functioneren van Piebinga.
Niet blij
Uit de adviesaanvraag van de or komt overigens wel naar voren dat de ondernemingsraad niet blij is met de gang van zaken en het late tijdstip van informeren van de directie GITS. In eerste instantie gaf de or dan ook een negatief advies. Na een aantal bijstellingen en het inbouwen van evaluatiemomenten over het gevoerde uitbestedingsbeleid van de verzekeraar heeft de or ten slotte een positief advies gegeven.
De ondernemingsraad heeft inmiddels een slot op de mond. De woordvoering van de verzekeraar was niet bereikbaar voor commentaar.
> Hoffelijk rechts rijden.
Lekker nuttig om heel Nederland en het milieu te laten boeten voor fouten van je werkgever…
Er is op zich niks mis met outsourcen. In andere gebieden dan de ict zien we dat al veel langer: er is geen bedrijf meer dat zijn eigen auto’s repareert of waar de werknemers 1 keer in de 3 jaar op de steigers klimmen om de kozijnen te schilderen. Sterker nog: veel bedrijven bezitten hun auto’s (lease) of gebouwen (huur) al lang niet meer zelf. Als ict niet je core-business is, waarom zou je dat daar dan anders doen?
Waar wel wat mis mee is, dat bedrijven tegenwoordig veel te makkelijk omgaan met gemaakte afspraken met werknemers en dat er bij dit soort constructies het vaak slikken of stikken (een slecht sociaal plan of ontslag) is. Als het plan van het kabinet om het ontslagrecht te versoepelen erdoor komt wordt dit alleen maar erger.
Al dagen staat dit nieuwsitem al in de top5 van meest gelezen item op computable.nl. Voor mij een teken dat dit item een hoge nieuwswaarde heeft. Vindt Computable ook dat dit item meer aandacht behoeft en misschien eens de woordvoerder van Achmea, de “bonden” en het te outsourcen personeel om informatie moet vragen? Misschien is media-aandacht wel van invloed op de manier waarop dit “Achmea ontzorgt”-traject gelopen wordt.
Als reactie op het artikel van Jeroen waarin hij het volgende stelt: “Als ict niet je core-business is, waarom zou je dat daar dan anders doen?”.
Zo eenvoudig is het helaas niet!
Sowieso is ict voor een verzekeraar weldegelijk “core-business”, Er wordt geen verzekering verkocht zonder dat hier een hele keten aan ict achter zit.
Er is uiteraard wel een verschil tussen generieke ict(servers/laptops/netwerken/telefonie) en functionele ict (maatwerkapplicaties, pakketten specifiek voor de verzekerwereld)
Zowel de standaardpakketten (SAP/SIEBEL, etc.) als de generieke software (Microsoftproducten) zijn zich over het gehele spectrum aan het ontwikkelen. (dus van buisiness intelligence naar generieke ict).
Aangezien er tegenwoordig dus niet echt meer een duidelijke lijn tussen deze twee ligt (generiek vs. functioneel) ben ik ook van mening dat je als verzekeraar de ict zoveel mogelijk in eigen handen moet hebben, dit om optimaal te kunnen inspringen op de snelle veranderingen in deze wereld. Een ESP zal altijd andere (kosten reducerende) drijfveren hebben.
Getronics, Atos, KPN, afgekort GAK.
Was dat niet de voorloper van het CWI?
Ervaring leert dat Henk Heus gelijk heeft, geniet nu van het leven en neem zoals het komt want straks zit je helemaal vast in de procedures.
Mooie discussie hier. Helaas niets nieuws onder de zon. Deze reactie wordt redelijk anoniem, want de ervaring leert dat ondanks zogenaamde openheid, reacties je toch niet in dank worden afgenomen.
Om te beginnen de vakbonden. In een eerder stadium, toen mijn vorige werkgever door Achmea werd opgegeten, hebben de bonden (in de persoon van dhr. Polhout, hoewel ik denk dat het probleem in casu niet bij de persoon, maar bij de positie van de bond ligt) zich wat mij betreft al een slechte partner getoond. Het belang op schoot te (blijven) zitten van Achmea is voor hen gewoon groter dan het belang van individuele werknemers. Dus van de bonden hoef je het niet te verwachten.
De betrokken OR verdient ook geen schoonheidsprijs. Toegegeven, er is een hoop commentaar geweest, maar als je leest in het advies hoeveel negatieve aspecten er door de OR herkend en/of ervaren worden en ziet dat er dan t�ch een positief advies wordt afgegeven, sta je toch met je broek op je enkels. Je krijgt het gevoel dat de OR even heeft gebruld, maar uiteindelijk de confrontatie toch niet aandurft. Als je toch constateert dat er geen probleem is om op te lossen, maar puur zogenaamde kansen worden gecre�erd, en dan z�veel opmerkingen hebt bij het hele gebeuren, dan is een positief advies wel een heel vreemde reactie.
Last but not least: Elk bedrijf dat opereert in de financi�le en/of verzekeringensector en ict niet tot haar kernprocessen rekent, heeft een groot probleem met zichzelf. De eerdere vergelijking met auto’s gaat absoluut niet op. Ict is het kloppend hart van deze bedrijven, samen met de medewerkers. Outsourcen van ict is het buiten je deur en buiten je controle plaatsen van (een deel van) je kernprocessen. Enne… hoe zat dat ook weer met die bedrijven die na 5 jaar de boel weer insourcen?
Maar ja… ervaringen uit het verleden…
Als een van de eersten die bijna een jaar geleden vertrok bij Interpolis (Achmea) zie ik deze hele gang van zaken met lede ogen aan. Reden van vertrek: de aangekondigde outsourcing. Ik werk er nu nog steeds, maar dan gedetacheerd vanuit mijn huidige werkgever. De sfeer is helemaal verziekt, de “goeie” mensen vertrekken in rap tempo en het risico dat de boel daardoor instort voordat de outsourcing een feit is, wordt merkbaar groter. Een huidig collega heeft vorig jaar de stap naar Atos Origin gemaakt en is na 3 weken gillend teruggekomen.
Dit heeft mij toen al doen besluiten om ruim op tijd weg te gaan. Uiteraard beloven dat soort bedrijven gouden bergen aan de klant, maar ik heb uit interne bron begrepen dat ze, in ieder geval bij Atos, niet eens de personele capaciteit hebben om de boel te beheren.
En als men denkt dat veel medewerkers wel gewoon met de hardware mee zullen komen, dan kan men wel eens bedrogen uitkomen.
Ook mensen die geacht worden over te stappen naar KPN zijn zwaar verbolgen over de geboden contracten.
Iedereen wordt geacht “gewoon” door te werken, tegen beter weten in en dat is natuurlijk in- en intriest.
Mijns inziens is het allemaal politiek op directieniveau en worden de heldere en valide tegenargumenten vanuit het personeel gewoon buiten de deur gehouden.
Diverse grote bedrijven in Nederland zijn inmiddels al weer druk aan het insourcen omdat de kostenreductie een fata morgana bleek.
En ik voorspel dat dit bij Achmea / Interpolis ook zal blijken, maar daarvoor moet eerst heel veel fout gaan en pijn geleden worden!
Mij zien ze in ieder geval niet meer terug.
De termen “glashelder” en “zoals afgesproken” zijn wellicht over 6 maanden al niet meer van toepassing.
Ik wens alle slachtoffers van GITS het allerbeste en hoop dat jullie, waar dan ook, een prettige job zullen vinden.