Bedrijven zijn meer en meer gebaseerd op de producten van één megaleverancier. De aankoop van Cognos door IBM is een nieuwe stap in die richting. In plaats van concurrentie tussen producten, ontstaat er een strijd tussen ecosystemen. Dat zegt Andreas Bitterer, VP Research bij Gartner.
Andreas Bitterer, VP Research Gartner: "De aankoop van Cognos door IBM is een nieuwe aanwijzing dat we momenteel het einde van de BI-markt meemaken in zijn huidige vorm. BI was altijd een separaat product, nu wordt het één van de componenten die grote megaleveranciers verkopen. Het gaat er niet om welke leverancier het beste BI-product verkoopt, maar voor welke megaleverancier een organisatie kiest. In plaats van concurrentie tussen producten, ontstaat er een strijd tussen ecosystemen."
Megaleveranciers zullen volgens Bitterer bovendien weinig moeite doen om de producten van partners aan hun klanten te slijten: "Met iedereen integreren is één ding, maar om ook hun producten verkopen is een andere zaak. Natuurlijk kan een eindgebruiker nog steeds zeggen: we hebben nu eenmaal gekozen voor een bepaalde standaard, werk er maar omheen. Maar dan moet hij wel met goede argumenten komen. Om die reden kopen organisaties steeds meer zowel de database, de middleware als de applicaties bij één grote leverancier."
Deze tendens heeft volgens Bitterer zowel goede als slechte kanten: "Aan de ene kant kost het bedrijven veel tijd als ze alle producten zelf moeten integreren. Voor dat probleem kunnen ze nu hun leverancier verantwoordelijk maken. Maar aan de andere kant zijn bedrijven liever niet afhankelijk van één leverancier."
De aankoop van Cognos door IBM is volgens Bitterer volstrekt logisch: "Het is alleen een verrassing in de zin dat IBM nog nooit zo'n grote aankoop heeft gedaan en bovendien een aantal keren heeft gezegd dat ze buiten de applicatiemarkt zouden blijven. Maar aan de andere kant is het ook géén verrassing: IBM kan het zich niet permitteren om de enige megaleverancier te zijn die niet actief is in the bi-markt. Het kost een jaar of tien om zo'n product te bouwen, dus IBM moest wel een acquisitie doen."