In het land der blinden…….
…blijft de blinde dwalend rondtasten.
Ik verbijster mijzelf regelmatig over ons kortzichtigeIT-wereldje. IT als Ivoren Toren, het lijkt wel alsof we er trots op zijn.Blijkbaar zijn al onze problemen zo uniek dat we de ene methodiek na de andereontwikkelen. En we leren niets van de grote wijde wereld om ons heen. Nee, wedoen het allemaal zelf.
Er zijn voorbeelden te over. Al die falende IT projecten?Neem eens een kijkje in de utiliteitsbouw, dan praat je wel anders. Procesmatigwerken? Heb je wel eens een olieraffinaderij van binnen bekeken? Governance,kwaliteitsmanagement? Ga eens bij Toyota op bezoek.
Ik word hier zo moe van. Waarde collegae, schud dieoogkleppen eens een keer af en leer eens van de best practices die al jaren enjaren gemeengoed zijn in de rest van de producerende maatschappij. Of blijfblind in een kringetje rondlopen.
Mooi gezegd Dick, helemaal mee eens. Maar IT-ers zijn vaak zo op hun eigen opdrachten en problemen gefocust dat zij vergeten dat er ook anderen zijn die dezelfde problemen hebben. Maar hoe moet je hen daarvan bewust maken?
Volgens mij komt dit ook omdat de buitenwereld alles wat met IT te maken heeft echt iets heel “engs” vindt en ook daadwerkelijk denkt dat het een hele andere tak van sport is. Bovenstaande maakt het dat IT echt een besloten wereld is en de buitenstaanders niet stimuleren om reeds bestaande methoden en processen ook in de IT toe te passen.
Ik ben van mening dat het in de IT zelf zit. Gewend om navel te staren, enr wel procesmatig…Ik vind dat een deel van dit probleem mede ligt in het ontbreken aan kennis over andere methoden bij veel ICT’ers. Wanneer meer ‘bedrijfskundig’ geschoolde professionals niet alleen over de problemen van de klant gaan nadenken maar ook over het voortbrengingsproces binnen de ICT komen de ‘gangbare’ methoden vanzelf.
Het is gemakkelijk de schuld bij het onderwijs te leggen, maar zijn we niet allemaal on the job getraind in techniek? Hebben we daarnaast niet voor eigen rekening en vaak in eigen tijd kennis genomen van “Best Practices”? Hebben we die vervolgens niet naar eigen inzicht toegepast, waardoor er weer een best practice ontstond?In de industrie worden standaard werkwijzen afgedwongen via wettelijke maatregelen en deze worden op scholen onderwezen. Een MCSE-er (een voorbeeld) kan prima setup next next finish klikken, maar hoeft weinig van IT te weten. Waarom geldt in de IT (met name bij de softwareproducenten) geen wet- en regelgeving?
Het is gemakkelijk de schuld bij het onderwijs te leggen, maar zijn we niet allemaal on the job getraind in techniek? Hebben we daarnaast niet voor eigen rekening en vaak in eigen tijd kennis genomen van “Best Practices”? Hebben we die vervolgens niet naar eigen inzicht toegepast, waardoor er weer een best practice ontstond?In de industrie worden standaard werkwijzen afgedwongen via wettelijke maatregelen en deze worden op scholen onderwezen. Een MCSE-er (een voorbeeld) kan prima setup next next finish klikken, maar hoeft weinig van IT te weten. Waarom geldt in de IT (met name bij de softwareproducenten) geen wet- en regelgeving?
@Ton,mijn intentie was niet ‘het leggen van de schuld bij het onderwijs’. Meer het leggen van de nadruk op het feit dat IT-ers vooral naar IT kijken, terwijl heel veel dingen buiten de IT al bedacht zijn. Als professional kan je tijd investeren in het bestuderen van best-practises op IT gebied, daar heb je zeker baat bij.Je kunt er ook voor kiezen om eens ‘buiten’ de IT te gaan kijken. Waarom werkt structurele procesverbetering wel bij een product van klein chemische specialiteiten? (en toch minder bij software ontwikkelaars)Hoe optimaliseert een bierbrouwer het onderhoud aan zijn productielijn? (en is dat voor een datacentre nu echt anders?).Al met al kan dat nieuwe inzichten opleveren die je mee kunt nemen, de IT in. En daar worden we uiteindelijk allemaal beter van.