Aan websites van ziekenhuizen mankeert nog van alles. Vooral interactieve functionaliteit ontbreekt. Bezoekers kunnen er amper zelfstandig zaken regelen. De beste website is van de Zwolse Isala Klinieken; de slechtste van Ziekenhuis Rivierenland uit Tiel. Dit blijkt uit de ‘Webmonitor ziekenhuizen 2007’ van InterCity Consultancy.
Intercity Consultancy concludeert in zijn ‘Webmonitor ziekenhuizen 2007' dat er aan de onderzochte websites nog veel functionaliteit ontbreekt. Zo heeft het grootste deel van de sites van ziekenhuizen geen rubriek veel gestelde vragen of een online vragenformulier beschikbaar. Interactieve elementen ontbreken, zoals het maken van afspraken via de site of het doorgeven van klachten en suggesties. Digitalisering van (patiënt)gegevens is nog onontgonnen terrein. Uit de rapportage blijkt verder dat het merendeel van de ziekenhuizen weliswaar rekening met haar verschillende doelgroepen houdt, maar massaal voorbij gaat aan de doelgroep kinderen.
Ranglijst
In de digitale webmonitor van communicatieadviesbureau InterCity Consultancy zijn alle algemene en academische ziekenhuizen in Nederland beoordeeld op hun internetontwikkelingen en met name de elektronische dienstverlening. In totaal zijn de websites van 95 ziekenhuizen onder de loep genomen en op diverse punten beoordeeld aan de hand van een online elektronische vragenlijst. De beoordeelde punten waren gebruikersvriendelijkheid, transparantie en interactie.
De website van de Isala klinieken uit Zwolle is dit jaar als beste naar voren gekomen. Op de tweede plek staat Onze Lieve Vrouwe Gasthuis uit Amsterdam en gedeeld derde zijn Medisch Centrum Haaglanden en het Rotterdamse St. Franciscus Gasthuis. Ziekenhuis Rivierenland uit Tiel beschikt over de slechtst functionerende website.
Zie voor de volledige lijst en het rapport: www.webmonitor.nu.
Goede middag
Ik heb even gekeken naar de lijst van ziekenhuizen, klopt het dat ik de St. Maartenskliniek te Nijmegen mis?
http://www.maartenskliniek.nl/
Ik was daar zeel benieuwd over, daar ik daar ook werknemer ben, en patienten zich kunnen melden via o.a e-mail.
De functionaliteit waar bij ziekenhuisinformatiesystemen minimaal aan voldaan zou moeten worden zijn:
* De Informatie moet onveranderbaar opgeslagen kunnen worden
* In de Administratie mag geen Informatie verloren gaan
* De Informatie moet gemakkelijk en snel terug te vinden zijn
* De vernietiging van (delen) van de Administratie moet uitgesloten zijn
* De Informatie moet (exact) getoont en geprint kunnen worden.
* Alle wijzigingen in de Informatie moeten bijgehouden worden
* Migraties naar andere platformen moet (makkelijk) uitvoerbaar zijn
* De Security en Privacy van de Informatie moet gewaarborgd zijn
De huidige systemen voldoen niet aan deze minimale set van functionele eisen. Het lijkt me dat eerst aan deze minimale set van eisen voldaan zou moeten worden, voordat aan de functionaliteit gedacht kan worden die in dit artikel geschetst wordt.