Met de komst van een eigen kantoor in Nederland is Kroll Ontrack, softwareleverancier voor onder andere data recovery, druk bezig met het uitbouwen van het kanaal. 2008 zal dan ook volledig in het teken staan van het vinden van allerlei verschillende soorten partners.
Officieel is Kroll Ontrack vanaf 1 april 2007 met een eigen kantoor in Nederland vertegenwoordigd. De Nederlandse partners die al zaken deden met de Engelse vestiging werden naar Nederland overgehelvd en nu de organisatie helemaal gevormd is, zoekt countrymanager Rob Douben honderden nieuwe partners die data recovery in het algemeen en Kroll Ontrack in het bijzonder onder de aandacht gaan brengen bij hun klanten. "Belangrijkste voorwaarde is dat partners zich bezighouden met ict-dienstverlening", aldus Douben. "Voor de rest hoeven ze geen verstand van data recovery te hebben, ze verdienen al door klanten alleen bij ons aan te brengen."
Het aller-moeilijkste voor Kroll Ontrack en zijn partners is het verkopen van iets wat er nog niet is. Douben: "Veelal kloppen klanten pas bij ons of onze partners aan nadat zij door een calamiteit data zijn kwijtgeraakt. Wij gaan dan ook aan dat bewustzijn werken. Partners hoeven zelf geen verstand van data recovery te hebben, ze hoeven er alleen voor te zorgen dat wij in het business disaster plan van de klant worden meegenomen. Ze mogen best zelf wel de data recovery met bijbehorende marges doen, maar ze mogen ook bij de klant introduceren met daaraan gekoppeld een bijbehorende vergoeding. Het grote voordeel voor resellers is dat zij iets aan hun portfolio kunnen toevoegen zonder dat ze er verstand van hoeven te hebben."
Kroll Ontrack is grofweg op zoek naar vier verschillende soorten partners: servicepartners, businesspartners, softwareresellers en retailketens. In 2008 wil Kroll 300 tot 350 servicepartners gaan aanstellen waarbij het vooral om de volumes gaat. Van businesspartners wil het bedrijf vijf tot tien goede kandidaten aanstellen en met deze partijen gaat Kroll een nauwere samenwerking aan. Ook worden er volgend jaar vijftig tot honderd softwareresellers gezocht die zowel de data recovery producten als de andere softwareproducten willen gaan verkopen. De laatste groep, de retailketens, is een bijzondere groep. Kroll Ontrack wil namelijk in Nederland data recovery voor consumenten gaan introduceren waarin de retailer de eerste lijns support doet. Dit model moeten een soort betaalbare serviceverzekering gaan worden.