Sinds lange tijd gebruikt de transportsector rfid bij het volgen en identificeren van individuele goederen. Onderzoekers hebben de chips nu uitgebreid met een sensor waardoor ze bijvoorbeeld de temperatuur en vochtigheid van de goederen tijdens transport in de gaten kunnen houden.
Een rfid-chip die voelt of een product tijdens transport te warm of te nat wordt bewaard. Zes industrieondernemingen zijn er mee aan het experimenteren onder begeleiding van het Duitse Fraunhofer Instituut. Radio frequency identification werd nog niet eerder op deze schaal gebruikt in combinatie met zo'n sensor.
Er is veel behoefte aan voelende chips omdat het nog regelmatig voorkomt dat goederen bedorven of verroest hun eindbestemming bereiken. Vaak blijkt het ook onmogelijk om de schuldige partij of de fout in de transportketen te achterhalen, juist omdat goederen door vele handen gaan.
"Het doel van het project is een kostenefficiënt platform voor gestandaardiseerde rfid-chips te ontwikkelen, waarop iedereen naar eigen behoefte sensoren kan aansluiten", vertelt projectleider Jürgen Wöllenstein. Er werd vooral gezocht naar manieren om het energieverbruik te minimaliseren. Bovendien moesten de sensoretiketten als een sticker opplakbaar zijn.