Vodafone Nederland gaat nu het derde jaar in van de samenwerking met de Business Opportunity School (BOS) om zijn partners meer kennis en kunde te geven in de verkoop van mobiele data oplossingen aan klanten.
Dat gaat via het Vodafone Data Ambassador Programma (DAP), waarbij Vodafone Business dealers en resellers in plaats van platte verkoop ( ‘alleen transacties') meer 'consultative selling' gaan doen. Het in staat zijn tot verkopen van telecommunicatie oplossingen en telecommunicatie diensten is essentieel. Business dealers en resellers die het programma succesvol afsluiten worden gecertificeerd. Zo werkt Vodafone aan een kwalitatief hoogstaand dealer- en reseller-netwerk.
Dit zeggen Ben Kocken, Vodafone head of SME sales en Nanno de Boer, directeur van de Business Opportunity School. Volgens hen biedt de mobiele data markt business dealers en resellers uitgebreide groeimogelijkheden, omdat klanten steeds meer vrijheid en flexibiliteit willen om te communiceren. Vodafone speelt hierop in met een uitgebreid portfolio aan producten en diensten voor laptop en handheld connectiviteit, met de nadruk op Windows Mobile Email.
Volgens Ben Kocken zijn business partners belangrijk en essentieel in de mobiele data markt. "Wij kunnen als Vodafone niet altijd alle gewenste onderdelen van een totale telecommunicatie oplossing bieden. Partners bieden een toegevoegde waarde omdat ze producten en diensten leveren die samen met onze producten tot een totaaloplossing voor de klant leiden. Daarbij komt dat partners vaak een zeer goed inzicht hebben in de specifieke behoeften van een klant, waarmee ze soms al jarenlang een goede relatie hebben opgebouwd. Ook de regionale aanwezigheid van partners en serviceverlening kan voor de klant zeer belangrijk zijn"
De Business Opportunity School is specialist in het opzetten en uitvoeren van kanaal strategieën voor vendors en distributeurs en het rekruteren en ontwikkelen van resellers.
De BOS leert partners een aantal commerciële vaardigheden. "Belangrijk hierbij is vooral de klantgerichte grondhouding" aldus Nanno de Boer.
"Dat is 'Klantgericht Verkopen': eerst goed samen met de klant inventariseren welke behoeften er zijn om daarna de mogelijkheden ter verbetering van de productiviteit/verlaging van de kosten te bespreken door toepassing van mobiele data oplossingen".
De cursussen duren in totaal zes maanden. De aangeleerde commerciële vaardigheden worden geborgd door middel van TeleCoach. Dit is een door de BOS ontwikkelde digitale leer- en doceeromgeving die in combinatie met een ervaren commerciële coach elke deelnemer persoonlijk ondersteunt om maximaal te functioneren.
Op basis van een persoonlijk ontwikkelingsplan wordt de deelnemer gedurende zes maanden begeleid om een brug te slaan tussen de trainingen en de eigen praktijk. Zo functioneren zij op een blijvend hoger niveau.
Het Vodafone Data Ambassadors Programma is inmiddels gevolgd door de meeste Vodafone Business dealers. Deze dealers zijn allemaal gecertificeerd. Het huidige programma richt zich onder andere via distributeurs Tech Data en Ingram Micro op de grote groep it-resellers (zo'n 250 in heel Nederland) die via deze twee distributeurs training-, marketing- en sales support aangeboden krijgen.
Meer informatie over de Business Opportunity School (BOS)
http://www.businessopportunityschool.nl/index2.htm