De bijna 800 wifi-hotspots van T-Mobile Nederland blijken niet de geldkoe te zijn waar het bedrijf op had gerekend. Met mobiel internet via de mobiele telefoon daarentegen is het bedrijf de koploper binnen het T-Mobile-concern.
Dat zei marketingdirecteur Pim van der Feltz gisterenavond tijdens een bijeenkomst naar aanleiding van het tweejarig bestaan van het Web 'n Walk-abonnement, flat fee mobiel internet. "Hoewel ik het zelf ook anders had verwacht, blijkt wifi niet de verwachte super money maker. Maar we zien het gebruik nog steeds groeien."
7.000 nieuwe internetklanten per maand
Met het instapabonnement Web 'n Walk, echter, zet het bedrijf maandelijks meer dan een miljoen euro om. Ongeveer 120.000 Nederlandse klanten van T-Mobile hebben een abonnement waarbij ze voor 9,50 euro per maand onbeperkt kunnen mailen, surfen en chatten.
Afgelopen kwartaal namen gemiddeld 7.000 klanten per maand een abonnement op Web 'n Walk. T-Mobile heeft vier mobiel internet-abonnementen. Die zijn duurder in prijs naarmate de verbindingssnelheid oploopt. Het duurste abonnement, wat een downloadsnelheid geeft van 1,8 megabit per seconde, kost 70 euro per maand.
Premium-abonnementen overwogen
Het model waarbij de downloadsnelheid de flat fee-prijs bepaalt, is volgens Van der Feltz het model van de toekomst. Hij verwacht in de toekomst ook abonnementen te zullen verkopen met gegarandeerde service levels. Immers, wanneer meer consumenten gebruik maken van een beperkte hoeveelheid Umts-masten daalt de kwaliteit van de verbinding. Met een soort voorkeursabonnement wil T-Mobile een minimale kwaliteit van de verbinding garanderen, voor de veeleisende gebruikers.
Het blijken vooral de kopers van smart phones te zijn die een flat fee-abonnement nemen. Negentig procent van de kopers van dit soort geavanceerde mobieltjes neemt behalve een spraak- ook een data-abonnement.
"Als je terugkijkt naar het verleden dan verloopt de adoptie van mobiel internet sneller dan die van bijvoorbeeld WAP en sms."
35 megabyte per klant
Uit de kwartaalcijfers die Deutsche Telekom in augustus presenteerde bleek, dat 3 procent van de concernomzet afkomstig was uit mobiele internetactiviteiten. Bij Vodafone ligt dat percentage internationaal op circa 5 procent.
Per dag verstoken de internetklanten van T-Mobile gemiddeld 300 gigabyte aan verkeer. Twee jaar geleden was dat nog 1,5 gigabyte. Gemiddeld consumeert een T-Mobile-klant per maand 35 megabyte aan data.
Van der Feltz verwacht dat mobiel internet via Umts/Hspa in de komende jaren intensiever gebruikt zal worden naarmate meer laptops over ingebouwde Umts-antennes beschikken.