“Ordina voldoet aan de financiële verwachtingen voor 2007.” Dat zegt bestuursvoorzitter Ronald Kasteel in reactie op berichten dat Ordina alle zeilen bij moet zetten om een winstwaarschuwing te voorkomen. In een interne memo zou Kasteel een grootschalige bezuinigingsronde en het opschorten van kostenposten zoals het kerstfeest aankondigen. Kasteel spreekt die berichten tegen. Ordina viert wel kerstfeest.
Ordina laat in een officiële reactie op de eigen website weten dat de berichtgeving over financieel zwaar weer niet klopt. BNR nieuwsradio en Het Financieele Dagblad berichtten eerder deze week dat de financiële situatie er voor Ordina zo slecht uitziet dat een winstwaarschuwing nabij is. BNR zegt de hand te hebben gelegd op een interne memo van Ordina waarin het management een reeks maatregelen aankondigt om de financiële verwachtingen voor 2007 in te lossen.
Ordina bestuursvoorzitter Ronald Kasteel laat in reactie op het Computable- artikel ‘Geen kerstfeest voor Ordina' weten "nooit een mail met de vergaande maatregelen te hebben verstuurd". De bestuursvoorzitter legt uit dat er op managementniveau gesprekken zijn gevoerd over het ‘vierde en belangrijkste kwartaal'. Kasteel: "Daarin is gezegd dat we voor het vierde kwartaal de schouders eronder moeten zetten met de nadruk op kostenbeheersing en facturabiliteit."
Kasteel geeft toe dat er bij een bedrijfsonderdeel van Ordina (welk onderdeel dat is, wil hij niet zeggen) een memo is verstuurd tussen directie en managers waarin een aantal voor dat bedrijfsonderdeel geldende maatregelen genoemd wordt. Kasteel wil uit concurrentieoverwegingen ook niet zeggen of dat gaat om de in de berichten genoemde maatregelen.
Over een opschorting van het kerstfeest zegt de bestuursvoorzitter: "Binnen Ordina wordt al een aantal jaren geen centraal kerstfeest gevierd, dat wordt per individueel bedrijfsonderdeel gedaan." Het is dus niet zeker of binnen alle bedrijfonderdelen van Ordina de kerstboom kan worden opgetuigd. Kasteel blijft ontkennen dat hij de Ordina-medewerkers een memo heeft gestuurd met noodmaatregelen om aan de financiële verwachtingen te voldoen.
De noodmaatregelen die door BNR en Het FD worden genoemd zijn:
|
Onze business unit heeft afgelopen december geen kerstfeest gevierd. Intern is hier ook helemaal niets over gecommuniceerd. Soort van radiostilte.
Ordina heeft geen kerstfeest gevierd. Ik was werkzaam bij 1 van de “best presterende” business units (uurtje-factuurtje) maar alle non-billable activiteiten zijn gewoon gecancelled. Dat is voor hardwerkende medewerkers niet eenvoudig te accepteren. Aandeelhoudersbelang stellen boven werknemersbelang is geen sterke interne marketingstrategie. Aan aandeelhouders had heel goed uitgelegd kunnen worden dat tevreden medewerkers beter gemotiveerd zijn en daardoor op de langere termijn productiever. Basiskennis management dus.
Dat er een interne memo door RK is gestuurd, is niet zonder meer aan te tonen. Wat echter wel opmerkelijk is, is dat een ingezette en broodnodige interne herstructurering van een bedrijfsonderdeel plotseling wordt bevroren. Alle nadruk komt ineens te liggen op het terugbrengen van de kosten. Investeringen, opleidingen, ingehuurd personeel … overal moet worden gekeken of er gesneden kan worden in de kosten. Spreadsheet-managers maken de dienst uit bij Ordina en aan een duidelijke visie lijkt het hen te ontbreken. Ondernemen betekent echter risico’s durven nemen vanuit je visie op de toekomst.
Ordina was goede wegen ingeslagen door de acquisitie van Innovity en Infradesign in 2006, die onder de naam Ordina Finance Solutions verder gingen. Immers, de detacheringsbranche is een uitstervende branche nu meer en meer bedrijven zich gaan richten op hun kerntaken. Ordina lijkt echter geen visie te hebben ontwikkeld voor dit bedrijfsonderdeel dat twee softwarepakketten ontwikkelt. De enige visie die het lijkt te hebben is assimilatie en kostenbeheersing. Zolang Ordina deze koers handhaaft, zal het uiteindelijk geen andere keus hebben dan het verkopen van Ordina Finance Solutions, want de twee bedrijfsculturen verschillen daarvoor veel te veel van elkaar.
A propos verkopen? Waarom zoveel nadruk leggen op kostenbeheersing en maximalisering van de omzet/winst verhouding van Ordina? De reden waarom er minder winst wordt gemaakt is zeer wel duidelijk te maken aan de aandeelhouders. Dus waarom? Is Ordina soms bezig zichzelf te positioneren als gewilde partij om te worden aangekocht? Hmmm … interessante gedachte. Misschien moet ik eens met mijn bank gaan praten …