Soms duurt het wat langer voor de revolutie komt. Voor de jongeren misschien moeilijk voor te stellen, maar er is een tijd geweest dat televisie, kranten, foto’s en andere visuele informatie allemaal zwart-wit waren.
Wat opvalt, is dat ieder van deze communicatiemiddelen steeds in korte tijd is overgegaan van zwart-wit naar kleur. Zodra er aan bepaalde voorwaarden werd voldaan, was er een omslag en veranderde de zwart-wit wereld in kleur. Televisie was het eerste en misschien ook wel het duidelijkste voorbeeld. Eind jaren zestig was televisie een commodity geworden en werd het tijd voor vernieuwing. De kleurentelevisie kwam op de markt. Een enkele early adaptor met veel geld had hem, maar verder was het geen succes. En geen wonder, je hoefde geen graad in marketing te hebben om te begrijpen waarom de omzet zo tegenviel. De kleurenbak was drie keer zo duur, de meeste uitzendingen waren in zwart-wit, de beeldkwaliteit van zwart-wit was een stuk minder dan men gewend was en voor de bediening had men een technische universitaire opleiding nodig, zo complex was dat. De fabrikanten verlaagden de prijs, er kwamen meer kleuruitzendingen, het zwart-wit beeld werd beter, maar toch kwam de doorbraak nog niet. Totdat de grote gloeilampenfabriek uit het zuiden des lands ook de bediening wist te vereenvoudigen. Binnen een jaar werden er meer kleuren- dan zwart-wit tv's verkocht.
Waarom is deze omslag van zwart-wit naar kleur nooit in zakelijk gebruik gekomen? Alles is kleur tot het moment dat er geprint wordt, dan wordt de wereld opeens weer zwart-wit. Kleurenprinters zijn er inmiddels al heel lang. De revolutie werd met het beschikbaar komen van de kleurenlaser al midden jaren negentig voorspeld. Maar is nooit gekomen. Aan veel voorwaarden is voldaan, kwaliteit, prijs van de machine, bedieningsgemak, snelheid. De doorbraak werd nog altijd tegengehouden door de prijs van de afdruk, een kleurenprint kost vele malen meer dan een zwart-wit printje. Met de introductie van de nieuwe (multifunctionele) kleurenprinters is nu ook deze barrière geslecht. Kleur voor de prijs van zwart-wit. Zou de kleurenrevolutie dan nu dan toch komen?
Wim Harmsen
Business Manager bij Xerox Office Nederland