De inzet van radio frequency identification (rfid) in de bevoorrading van supermarkten verhoogt de omzet van verse producten met meer dan 10 procent. Grootgrutter Schuitema deed hier onlangs een proef mee.
Uit een grootschalige proef met rfid-chips in het distributiesysteem van groothandel Schuitema blijkt dat er maar liefst 10 tot 12 procent meer verse producten zijn verkocht dan voorheen. Rfid, ofwel radio frequency identification, is een technologie om op afstand informatie op te slaan en uit te lezen. De kratten, die waren gevuld met groenten en voorzien van zo'n rfid-chip, werden gevolgd vanaf de producent tot aan het schap. De winkels konden beter gevuld blijven. Ook konden medewerkers alles gemakkelijker en goedkoper controleren. Dat levert blijkbaar de nodige extra omzet op.
René Bakker, directeur retail bij Schuitema, vertelt in het Financieele Dagblad dat rfid ook bij de bevoorrading van andere producten, zoals zuivel, interessant kan zijn. Hij doet een oproep aan de supermarktbranche en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel om te investeren in verdere ontwikkeling van de technologie.
Met een grootschalige invoering van ‘getagde' kratten is echter veel geld gemoeid. Bovendien moet er worden geïnvesteerd in leesapparatuur en software. Hierdoor zijn veel supermarktketens momenteel nog afwachtend.
Volgens Bakker kan de technologie binnen 2,5 jaar worden terugverdiend, mits alle partijen meewerken. Hij voegt er aan toe dat gebruik van rfid minder interessant kan zijn voor bedrijven die hun logistiek al goed op orde hebben.
Overigens wordt ook in andere winkelbranches geëxperimenteerd met rfid.