Hagemeyer werd in 1900 opgericht in Nederlands-Indië. In ruim een eeuw tijd heeft het bedrijf zich ontwikkeld tot een onderneming met een wereldwijd netwerk, gespecialiseerd in de handel in elektrotechnische producten. Bij Hagemeyer kunnen klanten 24 uur per dag terecht voor meer dan 24.000 producten. Het hoofdkantoor van Hagemeyer is gevestigd in Naarden. Hier maken 70 medewerkers gebruik van het ICT-netwerk. Voor de beveiliging bij de gateway schafte Hagemeyer de InterScan Messaging Security Suite (IMSS) en de InterScan Web Security Suite (IWSS) van Trend Micro aan. Daarnaast maakte Hagemeyer ook al gebruik van ScanMail Exchange van Trend Micro. Dit beviel zo goed, dat het concern ook koos voor OfficeScan om de desktops van de eindgebruikers te beveiligen.
"We gebruikten eerst een virusscanner van een andere leverancier", zegt IT-manager John van Lexmond. "Wilde je dan op afstand aanpassingen doen of updates installeren, dan ging dat negen van de tien keer mis. Je moest dan toch weer alle 70 bureaus langs. Als dat één keer gebeurt, is het niet zo'n punt, maar daar bleef het helaas niet bij. Het verschil met OfficeScan is groot. Naar het beheer ervan hebben we geen omkijken en we profiteren van zeer effectieve beveiliging."
Bedieningsgemak
De voorwaarden waaraan de nieuwe antivirusoplossing voor Hagemeyer moest voldoen, waren duidelijk. "Met een IT-afdeling die uit twee man bestaat, is het onmogelijk veel tijd te besteden aan virusscanners", zegt Van Lexmond. "Daarom zochten we een oplossing waarbij het beheer voor een groot deel geautomatiseerd is. Uiteraard mocht dit niets afdoen aan de effectieve bescherming tegen virussen, spyware, wormen en andere bedreigingen."
Hagemeyer gebruikte al IMSS voor de beveiliging van de netwerkgrenzen. Deze oplossing blokkeert bedreigingen bij de gateway vóór ze het netwerk, de servers en desktops kunnen aantasten. "De filosofie en het bedieningsgemak van IMSS van Trend Micro spraken ons aan. Daarom viel ons oog al snel op OfficeScan." Van Lexmond downloadde om te beginnen een demoversie. "We waren hierover zo tevreden, dat we niet lang daarna de licenties hebben aangevraagd. Groot voordeel was dat OfficeScan de andere virusscanner in één
keer kon verwijderen via de centrale beheerconsole. Het nam nauwelijks tijd in beslag om de nieuwe oplossing in gebruik te nemen."
Contact
OfficeScan integreert verschillende beveiligingstechnologieën in één veelzijdig pakket. De centrale inzet van het product garandeert een snelle beschikbaarheid van policies voor uitbraakpreventie, opschoontemplates en software-updates voor desktops. De TrendLabs
van Trend Micro bieden 24×7 ondersteuning voor OfficeScan. Van Lexmond is hier zeer over te spreken: "We worden door Trend Micro goed op de hoogte gehouden. Af en toe proberen we bètaprogramma's en die werken altijd goed. Wat we erg waarderen, is het contact met de
ontwikkelaars. Ook als er iets met IMSS aan de hand is, geven we dat door aan het bètateam. We krijgen direct respons en kunnen dan logfiles opsturen en via een remote sessie nagaan wat er aan de hand is. Je merkt dat ontwikkelaars van Trend Micro echt openstaan voor de inbreng van klanten, en dat is uniek."
Tijd over
Met OfficeScan behoren tijdrovende werkzaamheden rond virusscanners tot het verleden. "Onze vorige oplossing had ook een managementconsole, maar vaak viel de connectie met de desktops weg. Het was dan niet meer mogelijk de clients aan te sturen. Wat hielp, was de back-up terugzetten of alles opnieuw installeren, maar dat kostte enorm veel tijd. De leverancier bood wel patches, maar dat loste uiteindelijk ook niets op." De ervaringen met OfficeScan zijn een verademing voor de IT-afdeling van de handelsonderneming. Van
Lexmond: "De inzet van OfficeScan betekent voor ons een zorg minder. Door de volledig geautomatiseerde updates werken we continu met de meest recente virusdefinities. Bovendien komen updates altijd op tijd. Kortom: we kunnen blind vertrouwen op OfficeScan."