Interoute, eigenaar van een van de meest geavanceerde next generation glasvezelnetwerken in Europa, heeft telecom zwaargewicht Gareth Williams aangesteld als nieuwe CEO. Williams heeft meer dan 20 jaar ervaring in de telecomindustrie en was voorheen president Global Markets van Interoute. In zijn nieuwe functie volgt hij Jim Kinsella op, die bestuursvoorzitter is geworden van de onderneming.
Williams is in 2002 bij Interoute in dienst getreden om bij te dragen aan een herstructurering. In de afgelopen vijf en een half jaar heeft hij een belangrijke rol gespeeld in de groei van het bedrijf van een kleine start-up tot een bedrijf met rond de 200 miljoen euro omzet.
"We hebben Interoute door de telecomdepressie van de afgelopen jaar heen geholpen, met ieder jaar weer bijna een verdubbeling van de omzet," zegt Williams. "Het is een enerverende tijd. Dankzij ons pan-Europese netwerk worden diverse innovaties en services mogelijk gemaakt voor onze zakelijke klanten. Daarnaast zijn we goed vertegenwoordigd in de opkomende markten van het ‘nieuwe' Europa en wordt het netwerk in zowel oostelijke als zuidelijke richting uitgebreid."
Williams heeft de juiste kennis en kwaliteiten in huis om de ontwikkeling van Interoute verder te stimuleren. Zo heeft hij 13 jaar bij BT International en later BT Global Services & Concert gewerkt. In zijn eerste baan als productmanager was hij verantwoordelijk voor het leveren van services op het eerste trans-Atlantische glasvezelkabel, TAT8. Ook droeg hij verantwoordelijkheid voor het eerste internationale 2Mbits circuit van Londen naar Den Haag voor Shell.
Eind jaren negentig werd Williams binnen BT aangetrokken om leiding te geven aan een wereldwijd team van sales specialisten om de opkomende ISP, ASP en CDN markten aan te pakken. Na de fusie van BT met ATT International Businesses tot Concert, zette hij deze functie voort terwijl het team verder werd uitgebreid. Voordat hij bij Interoute in dienst trad werkte Williams bij QOS, een internationaal bedrijf gericht op het leveren van oplossingen voor geïntegreerde data- en voicenetwerken, waar hij leiding gaf aan de sales en marketing afdeling.
"Het is mijn persoonlijke doel om in de komende drie jaar de omzet van Interoute te verdubbelen en het marktaandeel in het zakelijke segment verder te laten groeien. Omdat Europa meer en meer het telecommunicatie hart van de wereld wordt, heeft Interoute een ideale positie om deze doelstellingen te behalen," aldus Williams.