Konica Minolta Printing Solutions Europe B.V heeft vestigingen in Nederland, Duitsland, Engeland, Frankrijk en Zwitserland. In Europa gebruiken zo’n 350 medewerkers op zeven locaties een centrale ICT-infrastructuur voor toegang tot bedrijfs- en e-mailapplicaties. De infrastructuur wordt centraal beheerd vanuit Nieuwegein. Voor de optimale beveiliging en ongestoorde beschikbaarheid van de desktops en e-mail gebruikt het bedrijf Trend Micro OfficeScan en ScanMail.
Konica Minolta Printing Solutions Europe B.V. ontwikkelt, fabriceert en levert oplossingen voor het afdrukken van documenten, inclusief kleuren en zwart-wit laserprinters. De 100% dochteronderneming van Konica Minolta Holding levert ook alle bijbehorende gebruiksartikelen
en accessoires voor toepassingen in algemene kantooromgevingen, electronic publishing, graphic design, geavanceerde imaging en thuiswerkplekken.
Snelle overstap
Harm-Jan Damhaar, systeembeheerder: "De antivirusoplossing die we voor onze desktop en mailomgeving gebruikten, bood niet de vereiste prestaties. De serverbelasting was veel te groot en ook de beheermogelijkheden voldeden niet aan onze behoeften aan centraal beheer. Bovendien liep het pakket geregeld vast. Het aflopen van de licentieovereenkomst was dan ook een goed moment om eennieuwe oplossing te overwegen.
Een fatale crash van de mailserver versnelde dit proces. Vanuit die
situatie hebben we een versnelde overstap naar Trend Micro OfficeScan en ScanMail gemaakt. Beide oplossingen waren binnen anderhalve dag in de lucht. Daarbij hielp het dat Trend Micro-oplossingen goed functioneren binneneen virtuele omgeving. Het inpassen in onze omgeving verliep voorspoedig en tot op heden hebben we nog geen problemen gehad."
De eisen die Konica Minolta aan zijn antivirusoplossing stelde waren zeer helder. Natuurlijk moest deze een krachtig wapen tegen bestaande en nieuw virussen, wormen en andere bedreigingen bieden. Damhaar: "Onze medewerkers zijn voor hun activiteiten volledig
afhankelijk van hun desktop. Dus daarbij kunnen we ons geen enkele verstoring veroorloven. Een ander aspect is dat we zelf een ontwikkelafdeling hebben die voor onze klanten bijvoorbeeld drivers voor diverse printoplossingen ontwikkelt en aanpast. We kunnen het
ons natuurlijk niet veroorloven dat daarin virussen of andere schadelijke code sluipt."
Naast desktopbeveiliging is ook veilig e-mailverkeer essentieel voor Konica Minolta. "Onze mensen mailen zeer intensief, met verschillende doeleinden. Bijvoorbeeld om onderling te communiceren, maar ook veel met klanten. Ze mailen informatie over nieuwe producten, marktontwikkelingen en voor support en serviceactiviteiten.
Alleen al in Nederland praat je dan over zo'n 80.000 mails per week. Dus ook daarbij is maximale beschikbaarheid vereist. Verder willen we onder geen beding ongewild virussen of andere schadelijke programma's verspreiden."
Efficienter beheer
De centrale beheeroptie van Trend Micro was een belangrijk voordeel tijdens de selectie. "We beheren onze infrastructuur vanuit Nieuwegein en ook het beheer van de Trend Micro-oplossingen van alle servers, voor de clients en mail, gebeurt via een centrale beheerconsole. Hierdoor kost het beheer van de activiteiten op andere Europese locaties aanzienlijk minder tijd. Ook de installatie op desktops verloopt centraal en is relatief eenvoudig omdat alles op afstand gebeurt.
We gebruiken een kloon voor de installatie op desktopclients en ook de gebruikers ID wordt automatisch aangemaakt."
Support
De beheerinspanningen zijn verder minimaal omdat de policies voor uitbraakpreventie, opschoon-templates en updates automatisch worden uitgevoerd. Dat geldt ook voor de handhaving van het beveiligingsbeleid.
Apparatuur die niet aan de regels voldoet, komt gewoon niet op het netwerk. Inbraakpogingen en andere afwijkende gebeurtenissen zijn real-time inzichtelijk via heldere rapportages. Damhaar: "Maar tot nu toe heb ik daar nog nauwelijks actie op hoeven onder-nemen omdat alles goed en stabiel draait. Na de snelle implementatie van OfficeScan en ScanMail door de specialisten van Trend Micro-partner Amitron hebben we nog nauwelijks support nodig gehad."
Op het vlak van de netwerkbelasting is Damhaar ook tevreden. De antivirusproducten vergen aanzienlijk minder netwerkcapaciteit en serverruimte. "Dat is natuurlijk prettig vanuit beheeroptiek. Maar ook onze eindgebruikers merken er nagenoeg niets van. De oplossingen draaien op de achtergrond. Medewerkers zetten een Secure VPN-verbinding op met de centrale server en zijn verzekerd van optimale antivirusbescherming. Het enige wat ze zelf kunnen, is het starten van
een scan op het moment dat zij dat willen. Voor ons is het duidelijk dat we de juiste keuze hebben gemaakt. We zijn optimaal beveiligd en iedereen kan daardoor zijn eigen taak optimaal uitvoeren. Zowel aan de klantenkant als op technisch vlak."