De voordelen van software as a service (SaaS) zouden die van reguliere software overtreffen, vooral voor algemenere zaken als servicemanagement. Niet alle bedrijven in Nederland zijn hiervan overtuigd. Ook het mkb loopt nog niet warm.
Een minderheid van de mkb-organisaties in Nederland, 27 procent, staat positief tegenover de aanschaf van software-as-a-service (SaaS) voor servicemanagement of facilitair beheer. Dit blijkt uit onderzoek dat softwareleverancier Topdesk uitvoerde onder bedrijven in het mkb.
Op de vraag of er op korte termijn wordt overgestapt op een dergelijke SaaS-dienst, reageert slechts 13 procent positief. In de Verenigde Staten is SaaS al gemeengoed, maar Nederland lijkt iets terughoudender met de acceptatie ervan.
Voorkeur
Van de driehonderd onderzochte mkb-organisaties is er een grote groep, 42 procent, die noch positief noch negatief staat tegenover een overstap naar SaaS-diensten. Op de vraag over de overstapintentie op korte termijn is 41 procent positief noch negatief.
Uit het onderzoek blijkt dan ook dat mkb-organisaties wel bekend zijn met SaaS en er een redelijk positieve houding over aannemen, maar dat ze nog voorzichtig zijn als het op een daadwerkelijke overstap naar een SaaS-dienst aankomt. Vooral onbekendheid over gebruik van en geringe ervaring met SaaS zorgt er voor dat de voorkeur meestal uitgaat naar traditionele software.
Veronderstellingen
In het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Tilburg, is ook gekeken hoe softwareleveranciers kunnen inspelen op het ervaringsgebrek van het mkb met SaaS. Bij de onderzochte organisaties heerst nog veel onduidelijkheid over zaken als implementatiekosten, afhankelijkheid van de SaaS-aanbieder, bescherming van gegevens en afstemming van de SaaS-dienst op bedrijfsspecifieke processen.
Dit door Topdesk uitgevoerde onderzoek maakt deel uit van een groter onderzoek waarin de leverancier de mogelijkheden van SaaS onderzoekt op het gebied van servicemanagement en facilitair beheer voor de eigen organisatie en zijn klanten. De samenvatting van het onderzoeksrapport (PDF) staat op de site van Topdesk.
Interessant onderzoek! Mijn bescheiden ervaring is echter anders. Namelijk dat het MKB wel degelijk warm loopt voor SaaS. Vooral directeur/eigenaren die niets van ICT (willen) weten, vooral in kennisintensieve (advies) branches. In de samenvatting van het onderzoek worden conclusies niet uitgesplitst naar type branche en naar functie van de geinterviewden (ICT of business). Ik vermoed daarin namelijk grote onderlinge verschillen.