Hostingleverancier Rackspace werkt hard aan het opzetten van een nieuwe channelstrategie voor 2008. De strategie is gebaseerd op die van Amerika en Groot-Brittannië wat inhoudt dat binnen vijf jaar 40 procent van de totale handel indirect zal gaan.
Hoe de nieuwe channelstrategie van Rackspace er precies uit komt te zien, kan countrymanager Benelux Anthony Carter nog niet zeggen. "We zijn nu alles aan het opzetten en baseren ons plan op de plannen die we voor Amerika en Groot-Brittannië hebben opgezet. Daar gaat nu 35 tot 40 procent van onze handel via het indirecte kanaal. In de Benelux hebben we nu ongeveer tien partners, eind 2008 moeten dat er twintig tot dertig zijn. Afgelopen jaar hebben we de Benelux-organisatie opgezet en voor het einde van het jaar zullen we met tien man zijn. Dit zal komend jaar worden uitgebreid naar ongeveer 25."
Rackspace gaat onder zijn huidige klanten op zoek naar potentiële partners. Zij zien dan ook partijen als webdesigners, applicatieontwikkelaars, SaaS-leveranciers en ict-consultants het liefst tot het partnerbestand toetreden. Carter: "Eigenlijk zoeken we dus kleinere partijen die hun bedrijf aan een grote naam als Rackspace willen koppelen. Dit soort partijen zitten bij de klant en vullen vaak volledige trajecten in. Vaak kunnen zij niet zelf het hosting-deel invullen, dus daar worden wij dan ingeschakeld. Maar het werkt ook andersom, als ons om aanvullende producten of diensten wordt gevraagd, schakelen wij onze partners in. We werken dus wel naar langetermijnrelaties toe waarin wij wederzijdse loyaliteit willen opbouwen."
Het afgelopen jaar heeft Rackspace een nieuw businessmodel opgezet waarbij verkoop via de website gaat. Op internet worden geïnteresseerden naar de Rackspace-website geleid waarna ze een pop-up chatvenster krijgen met de vraag hoe ze geholpen kunnen worden. De persoon achter het chatvenster classificeert de lead en brengt de klant bij de juiste verkoper onder. "Deze vorm van new business slaat enorm aan", aldus Carter. "Daarom gaan wij hier voor 2008 nog hoger op inzetten. Ik hoop zelfs dat 80 procent van onze handel op deze manier zal gaan. Klanten willen graag makkelijk contact en dat vullen wij zo in."