Het Nederlandse bedrijfsleven is niet klaar om alle kansen en besparingsmogelijkheden van SEPA (Single Euro Payments Area) te grijpen. Belangrijkste oorzaak is de zeer beperkte communicatie tussen banken en hun klanten over dit onderwerp. Dit is een van de opvallende conclusies uit het SEPA Survey van Atos Consulting en Deloitte Financial Advisory Services, waarin bijna 100 CFO’s, financieel managers, treasury managers en cash managers van vooraanstaande Nederlandse bedrijven en overheidsorganisaties aan het woord komen.
De algemene kostenbesparing voor de gehele markt als gevolg van invoering van SEPA wordt door eurocommissaris Charlie McCreevy geschat op 50 tot 100 miljard euro op jaarbasis. Ondanks dat vooruitzicht loopt het Nederlandse bedrijfsleven niet warm voor SEPA. 93 procent van de ondervraagden geeft aan geen SEPA-strategie te hebben en 63 procent is niet van plan een SEPA-oplossing te implementeren. Bovendien is ongeveer de helft van de ondervraagden niet in staat de voor hun organisaties de noodzakelijke investeringen en mogelijke opbrengsten te kwantificeren.
SEPA leeft niet in bedrijfsleven
Volgens het onderzoek is de lage bekendheid van SEPA te verklaren door de gebrekkige communicatie tussen banken en hun klanten. Een ruime meerderheid van de bedrijven en overheidsorganisaties (65 procent) geeft aan niet door hun bank te zijn benaderd over SEPA, terwijl slechts 13 procent aangeeft zelf pro-actief een bank te hebben benaderd over het onderwerp.
Gebrek aan draagvlak
"Uit het onderzoek komt onmiskenbaar naar voren dat de implicaties en voordelen van SEPA onvoldoende worden onderkend door de Nederlandse markt. De kostenbesparingen die SEPA in het vooruitzicht stelt, zouden voor bedrijven en publieke organisaties voldoende motivatie moeten zijn om proactief op te treden." zegt Taco de Vries, Executive Business Consultant bij Atos Consulting.
"Tegelijkertijd dienen echter ook investeringen in systemen te worden gedaan om SEPA-transacties te genereren en ontvangen. Ook van deze verplichting lijkt de Nederlandse markt zich onvoldoende bewust.", concludeert Eddy Ouwendijk Senior Manager Capital Markets bij Deloitte.
SEPA – een initiatief van de Europese Commissie – moet leiden tot een geharmoniseerde Europese betaalzone waarin een grotere transparantie en competitie uiteindelijk moeten resulteren in een efficiënter en goedkoper betalingsverkeer. Op 28 januari 2008 wordt de SEPA Credit Transfer (SCT), de Europese standaard voor de elektronische overboeking, geïntroduceerd. Naar verwachting gaat in 2009 ook de Europese variant van de incasso, de SEPA Direct Debit (SDD), live.