De midoffice-oplossingen voor de gemeentemarkt tieren welig. De open source variant ontbreekt natuurlijk niet. Zo maken Uden en Zeist gebruik van Digimeente. Dat scheelt flink in de kosten, beweren beide gemeenten.
Als het gaat om de aansluiting van het backoffice op het frontoffice kunnen gemeenten uit een aantal oplossingen kiezen. Via aansluiting bij de coöperatie Dimpact, het ICTU-programma GovUnited of de MidOffice Community (van de Gebruikersvereniging Getronics PinkRoccade) kan gebruik worden gemaakt van collectief opgezette oplossingen. Of er kan rechtstreeks zaken worden gedaan met leveranciers, zoals de gemeenten Uden en Zeist deden. Zij kozen voor Digimeente Midoffice van Green Valley en LogicaCMG.
Digimeente Midoffice is een oplossing waarbij het frontoffice van Green Valley is geïntegreerd met het midoffice van LogicaCMG. “Digimeente is inmiddels operationeel bij de gemeente Uden”, vertelt Michiel Riedijk, directeur van Green Valley. “In Zeist werken we nog aan koppeling met de website. De oplossing heeft alles in zich om dé standaard voor het midoffice te worden. Dat blijkt ook uit de grote belangstelling van gemeenten die willen aansluiten.”
Vertrouwen
Uden koos voor Digimeente na een selectieronde waarbij vijf leveranciers waren betrokken. Eisen die landelijk waren geformuleerd voor de inrichting van het midoffice, vormden daarbij het uitgangspunt. “De oplossing van LogicaCMG en Green Valley gaf ons het meeste vertrouwen dat wij een midoffice-oplossing konden ontwikkelen volgens die landelijke standaard”, zegt Mannus Slomp, directeur Publiekszaken bij Uden. “Dimpact en GovUnited bestonden toen nog niet. Al was dat wel het geval geweest, dan hadden wij toch Digimeente gekozen.” Zeist wist precies wat voor oplossing ze wilden. “Wij hebben de kennis in huis om te bepalen hoe ons midoffice eruit moet zien”, vertelt Henk Verbunt, hoofd Facilitaire Zaken en ICT bij Zeist. “LogicaCMG en Green Valley boden ons de gelegenheid om zelf mee te werken aan de ontwikkeling van die oplossing.”
Volgens LogicaCMG en Green Valley is Digimeente Midoffice de enige midoffice-oplossing die echt open source is. “Wij laten leden van de open source community zonder kosten profiteren van ontwikkelingen van zowel Digimeente zelf als van alle koppelingen met backoffice-systemen van partijen als Centric en Getronics PinkRoccade”, laat Jan Willem Boissevain weten. Hij is account directeur Publieke Sector bij LogicaCMG. “Digimeente is onafhankelijk, interoperabel, transparant en duurzaam. Onafhankelijk, want gebruikers kunnen ervoor kiezen het onderhoud door andere partijen te laten uitvoeren. Interoperabel, want we passen volledig open standaarden toe. Transparant, want Digimeente is gebaseerd op technologie die als sinds 2000 operationeel is. Duurzaam, want we draaien mee in projecten van ICTU.” Riedijk: “Het is echt open source zoals open source hoort te zijn. De broncode staat op de website van sourceforge en is inmiddels al meer dan vijfhonderd keer gedownload.” De URL is http://sourceforge.net/projects/digimeente-mo/.
Probleemloos koppelen
Uden bevestigt dat Digimeente open source is. “Voor de koppeling van front- en backoffice gebruiken wij zonder problemen ook software van andere leveranciers”, zegt Slomp. Verbunt vindt het nog belangrijker of je Digimeente goed kunt koppelen met andere software. “Op dat punt hebben we tot nu toe alleen maar positieve ervaringen”, zegt hij. “Digimeente doet wat we willen dat het doet. Ook bijvoorbeeld als het gaat om DigiD en onze website waarvoor wij al jaren software van Green Valley gebruiken.” Uden liep niet tegen problemen aan bij de koppeling van Digimeente met decentrale regelgeving en de gemeentebekendmakingen. Voor koppelingen met het backoffice van bijvoorbeeld Centric en Getronics PinkRoccade ontwikkelden LogicaCMG en Green Valley koppelpunten. Deze ‘digitale stekkers’ stellen ze ter beschikking aan andere leden van de gebruikersorganisatie zodat die hun eigen koppeling kunnen realiseren. “Zo delen we kosten en kennis”, zegt Riedijk.
Verbunt is blij met die aanpak van LogicaCMG en Green Valley. “Digitale stekkers die voor het midoffice nodig zijn, ontwikkelen zij snel. En het is natuurlijk prachtig dat anderen die ook kunnen gebruiken. Die aanpak past helemaal in de geest van open source. Wat dat betreft kunnen de gevestigde leveranciers van backoffice-oplossingen nog wat leren. Zij steken veel te weinig energie in ontwikkeling van digitale stekkers om hun oplossing aan Digimeente te koppelen. Het duurt lang voor die stekkers er zijn en dan werken ze vaak ook nog niet vlekkeloos. Het kost ons veel geld en moeite.” Slomp is het op dit punt helemaal eens met Verbunt. Boissevain: “Wij laten zoveel mogelijk gemeenten elkaars kennis en ervaring delen, zodat ze ontwikkelingen op elkaar kunnen afstemmen. Dan hoeft niet iedere gemeente weer opnieuw het wiel uit te vinden.”
Goedkoop
Is een opensourceoplossing goedkoper dan een niet-opensourceaanpak? “Wij brengen geen kosten in rekening voor de ontwikkeling van onze oplossing”, zegt Boissevain. “Van gemeenten die daarna van de oplossing profiteren, vragen we een bijdrage voor deelname aan de gebruikersorganisatie. Met die inkomsten ontwikkelen we Digimeente door, op basis van de roadmap die we samen met de gebruikersorganisatie maken. Verder kosten de implementatie en het onderhoud natuurlijk geld, waarbij kleine gemeenten voor onderhoud minder betalen dan grote.” “Onze keuze voor open source hing niet primair af van de kosten”, zegt Verbunt. “Het gaat toch om verschuiving van licentiekosten naar kosten voor service en onderhoud. LogicaCMG en Green Valley kwamen met zo’n gunstig aanbod, dat meedoen met een aanbesteding van Dimpact of GovUnited voor ons totaal niet interessant was.” “Dat geldt ook voor ons”, zegt Slomp. “Ik hoor bedragen noemen voor alleen het proces van aanbesteding. Daar blijven wij ver onder.”
Moet Digimeenten inderdaad dé standaard worden voor automatisering van het gemeentelijke midoffice? “Er zijn veel initiatieven,” zegt Boissevain, “maar wij hebben een concreet werkende oplossing. Uden en Zeist tonen dat aan. Er is veel belangstelling vanuit andere gemeenten.” Riedijk: “Standaardisatie zoals wij die bij Uden en Zeist hebben bereikt, zien we nog niet veel bij midoffice-oplossingen. Bij andere gemeenten is het toch vooral maatwerk.” “Ik zie dat wij al stappen hebben gezet waarover andere gemeenten nog aan het nadenken zijn”, zegt Verbunt. “Ik denk dat Zeist met deze oplossing op het gebied van elektronische dienstverlening eerder in de kopgroep dan in de staart van peloton zit.” Voor Uden geldt dat zeker. “Mede door de inzet van Digimeente zijn wij in de landelijke monitor van advies.overheid.nl over de stand van zaken rondom de ontwikkeling van de websites gestegen naar de zesde plaats.”
Broncode Digimeente
De broncode is imiddels al meer dan vijfhonderd keer gedownload.