Als reactie op het in hun ogen niet langer open en te complexe ITIL versie 3, heeft een groep consultants en service managers een open source raamwerk voor it-service management in het leven geroepen: het Open Service Management Framework (OSMF).
Aad Brinkman, senior consultant bij Apreton, vertelt dat het idee om een open source variant naast ITIL in het leven te roepen, is ontstaan toen hij met collega's besprak wat de gevolgen van ITIL 3 zijn voor een relatief klein consultancybedrijf als Apreton. "Bij de vorige ITIL-versies bleven de rechten in handen van de Britse overheid, maar nu zijn die vergeven aan uitgeverij TSO en de certificeringsgroep APMG. ITIL is niet langer ‘public domain' te noemen."
Daarnaast is ITIL 3 een stuk complexer dan zijn voorgangers. De opstellers gaan er namelijk vanuit dat de organisaties die met versie 3 aan de slag gaan al een zekere mate van volwassenheid hebben bereikt. Dat moge zo zijn voor de grotere ondernemingen, maar volgens Brinkman worstelen veel organisaties nog met het implementeren van versie 2. "APMG heeft al gezegd eind 2008 te stoppen met ITIL 2-certificeringen. Dan ontstaat er dus een gat en daar springen we met OSMF op in."
OSMF kan volgens hem alleen succesvol zijn als de service management-gemeenschap dit oppakt en verder uitbouwt met best practices. "OSMF is in alle opzichten open."
Groeien
De initiatiefnemers, nadrukkelijk allen op persoonlijke titel, hebben bewust gekozen voor het open source-model. Er is een stichting in het leven geroepen die het model gaat beheren. Het staat iedereen vrij om wijzigingen en aanvullingen voor te stellen. "We gaan nu bijvoorbeeld uit van vier procesdomeinen, maar misschien worden dat er wel vijf. Uitgangspunt is wel dat we het simpel houden, want dan wordt het door iedereen begrepen én gebruikt", aldus Brinkman.
Het OSMF-model is eind oktober gepresenteerd tijdens het jaarcongres van ITSMF-Nederland .