Research in Motion, het bedrijf achter de succesvolle Blackberry, is niet bang voor de concurrentie van Windows Mobile. Dat vertelde directeur Jim Balsillie dinsdag aan een groep Europese journalisten.
"Blackberry draait om diensten, niet om hardware," vertelde Balsillie op het hoofdkantoor van RIM in het Canadese Waterloo. "Microsoft redeneert heel erg vanuit de pc, Windows Mobile is een gedistribueerde applicatielaag, geen dienst."
De Blackberry heeft zijn populariteit grotendeels te danken aan push email. Maar dergelijke diensten worden inmiddels ook door Microsoft aangeboden. Toch is dat niet de reden dat RIM nu bewust de consumentenmarkt opzoekt. "Microsoft heeft maar een gering aandeel," zegt Balsillie. "Ze hebben 3 miljoen licenties voor nog geen 5 dollar per apparaat verkocht. Ik denk dat wij ons eerder zorgen moeten maken over Apple met de iPhone."
Volgens Balsilie is het logisch dat RIM de consumentenmarkt betreedt. "Het is een grote markt die we moeilijk kunnen negeren. en vaak komen onze zakelijke gebruikers via consumentenretailers bij ons terecht."
Volgens Jeff McDowell, vice president Global Alliance, werkt RIM steeds vaker samen met partners om specifieke diensten voor de Blackberry te ontwikkelen. "De belangrijkste groeimarkt voor ons in de consumentenmarkt is navigatie. We werken samen met zeker tien bedrijven op dit gebied, zoals Wayfinder." Volgens McDowell gaat het om overeenkomsten die RIM geen geld opbrengen. "We delen de winst niet, we leveren deze partijen gratis hardware zodat ze de dienst kunnen uitproberen."
Het zakelijke sociale netwerk Facebook is nu ook toegankelijk via BlackBerry smartphones. Gebruikers moeten wel een applicatie installeren.
Met de Facebook-applicatie kunnen Facebook-gebruikers draadloos berichten, foto’s, ‘pokes’ en ‘Wall Posts’ verzenden en ontvangen. De applicatie biedt meer dan de toegangsopties via de browser. Wanneer Facebook-vrienden een bericht, Wall Post of poke sturen, meldt de oplossing dit automatisch aan de BlackBerry smartphone. Ook kunnen foto’s worden gemaakt en worden verstuur naar de website met bijschriften en tags.
Volgens McDowell is ook MySpace in gesprek met RIM. "De meeste sociale netwerken komen eigenlijk vanzelf naar ons toe."
Ook multimediadiensten worden belangrijk voor de Blackberry. McDowell: "We hebben een mediaspeler op de Blackberry gezet. Alle ontwikkelingen op mobiel gebied houden we tegenwoordig goed in de gaten."
McDowell is niet bang voor een eventuele Google Phone, waarover al geruime tijd geruchten gaan. "We werken met ze samen voor Google Maps, maar over Google Phone weten we niets. Ik maak me er eerlijk gezegd ook niet druk over. Ik denk dat we een behoorlijk voorsprong hebben."