Steeds meer bedrijven doen hun verkopen op het internet. Sommige doen dat voorzichtig, andere besteden grote budgetten aan het ‘online’ gaan. De één kiest voor een complete maatwerkoplossing, de ander zoekt een standaardoplossing. Het lijkt allemaal eenvoudig, maar waarom zijn er dan nog steeds veel projecten die nooit echt van de grond komen?
Ik zie het helaas dagelijks. Projecten waar de meest complexe en dure oplossing naar binnen worden gehaald, maar die halverwege het traject helemaal niet blijkt te voldoen aan de wensen en eisen. Terwijl tijdens de demo 'alles gemaakt' kon worden. En daar zit het probleem. Of het nu maatwerk is of een standaardoplossing: laat de leverancier niet vertellen dat het kan, maar eis dat hij het kan tonen. De tijd van nieuwe oplossingen maken is echt verleden tijd en de markt is inmiddels zover ontwikkeld dat daar allang geen hoog prijskaartje aan hoeft te hangen.
Het is al eens in een eerdere column gemeld; ook professionele webshops kunnen gehuurd worden. De tijd van eigen licenties, zelf beheren, zelf bouwen ligt al vér achter ons. De markt van webshops is echt volwassen. Standaardoplossingen zijn echter niet altíjd geschikt. Let vooral op de toepasbaarheid.
Bedenk vooraf eerst zélf wat je wilt. Zorg ervoor dat de webshop en de interne systemen goed op elkaar zijn afgestemd. Integreren en informeren, dáár gaat het om. Hoe beter de klant wordt geïnformeerd over zijn bestelling hoe lager de kans dat hij gaat bellen. En dan gaan we echt kosten besparen.
Frank van Doorn
CEO bij MamboFive