Een aanzienlijk aantal Mac-gebruikers ondervindt computerproblemen nadat ze het nieuwe besturingssysteem OS X 10.5 (Leopard) hebben geïnstalleerd. Hun machines lopen vast en laten een onheilspellend blauw scherm zien. Apple heeft er een oplossing voor bedacht.
De langverwachte introductie van het nieuwe besturingssysteem OS X 10.5 (codenaam Leopard) is voor veel mensen uitgelopen op een flinke teleurstelling. Installatie van het systeem via een upgrade resulteerde bij veel gebruikers in een onheilspellend blauw scherm dat zelfs na vele uren wachten niet verdween. Het enige dat volgens veel klagers restte, was de machine rebooten en vervolgens opnieuw installeren.
Oplossing
Inmiddels heeft Apple op zijn website het probleem onderkend en er een oplossing voor gevonden: opnieuw installeren via de optie 'Archive and Install', waarbij de oude systeembestanden moeten worden verplaatst. Als alternatief kunnen gebruikers er eventueel ook voor kiezen om via de command line bepaalde 'application enhancement software' te verwijderen.
De problemen met het blauwe scherm leken zich voornamelijk voor te doen bij mensen die kozen voor een upgrade van hun huidige besturingssysteem naar Leopard. ‘Upgrade' is de standaard keuzeoptie tijdens het installatieproces. Deze keuze zou minder ingrijpend zijn dan een complete installatie. De meeste instellingen en applicaties blijven bij een upgrade namelijk onberoerd, aldus een online supportdocument van Apple.
Archive and Install
Veel gebruikers die zich gedwongen zagen te rebooten vanaf de installatie-dvd, kozen daarna voor de optie ‘Archive and Install'. Bij deze optie verschijnt het gevreesde blauwe scherm niet en zou de installatie succesvol zijn. Dit is dus ook de oplossing die Apple adviseert.
Apple-helpdeskmedewerkers raadden dit weekend Mac-gebruikers nog aan om rustig af te wachten tot het blauwe scherm verdwijnt. Op de fora vertellen veel mensen echter dat dit soms wel twee tot drie uur duurt. En dat ze dat geduld niet hebben.