Een goed imago als werkgever is niet alleen nodig om medewerkers te trekken, maar ook om ze te houden. Een goed personeelsbeleid, goede arbeidsvoorwaarden, uitdagend werk, daar gaat het om. Maar hoe overtuig je de buitenwereld hier vervolgens van? Marc Sijtstra, directeur van hr-bureau Effectory en Eveline Bax, adviseur van headhunter Ssense geven raad.
1. Geef een geweldig feest
Sijtstra: "Werven in de privésfeer werkt het beste. Daar spreek je kandidaten één op één. Je kunt daarbij heel goed gebruik maken van je eigen medewerkers, want zij zijn de beste ambassadeurs van je bedrijf. Op banenbeurzen is het logisch dat ze jouw verhaal vertellen, maar het heeft meer effect als ze dat doen op hun eigen terrein. Je kunt bijvoorbeeld feesten of evenementen sponsoren of zelf organiseren, waar je je medewerkers en hun vrienden voor uitnodigt. Een prima manier om te laten zien wie je bent en het persoonlijke contact tot stand te brengen tussen je bedrijf en mensen waarvan jij hoopt dat ze voor je willen werken."
2. De bergen in met aankomende
Sijtstra: "Een fantastisch idee, zeker doen. Spectaculaire acties, waarom zou je het laten? Die kunnen heel goed aansluiten bij het imago dat jij als bedrijf wilt uitstralen: goed in moeilijke opdrachten, spanning, teamverband, uitdaging. Je moet het dan natuurlijk wel waarmaken. Dus als je deze belofte laat zien, moet je nieuwe medewerkers niet detacheren en er dan niet meer naar om kijken."
3. Rally’s voor whizzkids
Sijtstra: "Net iets voor de mensen die afkomen op de inhoud van het werk, die nieuwe technieken willen leren, systemen ontwerpen, oplossingen verzinnen. Voor hen kun je wedstrijden uitschrijven waarin je ze bepaalde opdrachten laat uitvoeren. Zo laat je zien dat je werk van hoog niveau te bieden hebt. Op internet kun je deze mensen mobiliseren, daar zijn ze te vinden."
4. Schenk een buitenlandse studie
Sijtstra: "Een cursus of een master in het buitenland voor nieuwe medewerkers, daarmee trek je de aandacht. Het gebeurt en het werkt, want je laat zien dat je investeert in de ontwikkeling van je medewerkers. Het is ook een teken dat je kennis belangrijk vindt. Maar dan moet het natuurlijk niet zo zijn dat je medewerkers daarna zes jaar lang geen opleiding meer kunnen volgen."
5. Snelle promoties en hoge bonussen
Sijtstra: "De fout uit de jaren negentig is dat bedrijven gingen stunten met arbeidsvoorwaarden zonder zich af te vragen wie ze daarmee aantrokken. Binnen een jaar waren de meeste nieuwe medewerkers weer weg. Maar er is op de arbeidsmarkt een flinke groep ict'ers die status ontleent aan snelle ontwikkelingen in een bedrijf en de branche. Daar kun je op inspelen, als je tenminste een bedrijf bent die dit waarmaakt. Ben je een snel bedrijf dat meegaat met de ontwikkelingen, dan is er niks op tegen om dat zichtbaar te maken."
6. Geef een maatje
Bakx: "Geef iedere medewerker een persoonlijke coach. Dat kan een ervaren collega zijn, iemand die gepokt en gemazeld is in het vak en die jongeren langs de zijlijn helpt. Zo help je veel jonge medewerkers om zich staande te houden in hun vakgebied, maar je reikt ze ook de hand bij de groei die zij in hun beroepsuitoefening moeten doormaken."
7. Maak je medewerker vrijwilliger
Bakx: "Sommige bedrijven stellen een deel van hun werktijd ter beschikking om vrijwilligerswerk te doen. Zij kunnen een aantal uren van hun werktijd besteden aan bijvoorbeeld gehandicaptenzorg of jeugdhulp. Zo geef je als werkgever het signaal dat het je niet alleen gaat om geld verdienen, maar dat je ook maatschappelijk betrokken bent. Het verbreedt bovendien de scoop van je medewerkers."
8. Op naar de buitenlandse beurs
Bakx: "Je medewerkers meenemen naar een buitenlandse beurs heeft een zakelijk doel, zo moet je het ook brengen. Je laat blijken dat je je medewerkers de moeite waard vindt en ze betrekt bij de kennisontwikkeling van je organisatie. Ze ervaren dat als een waardering. Hoe je het ook wendt of keert, mee naar het buitenland is altijd iets bijzonders."
9. Partnerprogramma
Bakx: "Richt een club op voor partners van medewerkers, geef ze een rol in de organisatie, bijvoorbeeld door workshops of evenementen te organiseren. Daarmee laat je zien dat je de work-life balance belangrijk vindt. Aandacht voor het gezin valt goed tegenwoordig."
10. Werkgeversverkiezing
Bakx: "Het klinkt ijdel, maar het werkt. Jaarlijks zijn er tientallen prijzen te vergeven voor beste werkgevers, ook voor beste werkgevers in de ict. Val je in de prijzen, dan krijg je zo veel goede publiciteit dat alle inspanningen die je hiervoor hebt verricht de moeite waard zijn. Dat je die prijs hebt, zegt vaak al meer dan een hele presentatie."
Europese rally van IFS
Creatief en uitdagend, zo zette softwarebedrijf IFS zichzelf afgelopen zomer als werkgever op de kaart. Twee weken lang mochten twintig sollicitanten door Europa toeren in een klassieke Burton, een sportwagen van Nederlandse bodem. De beste tien wonnen een traineeship. De rally ging van Eindhoven naar het Duitse Erlangen en vervolgens via België naar Londen. De tien beste coureurs verdienden een baan. De samenstelling van de teams wisselde gedurende de tocht. Tijdens de rally deden de teams drie IFS-vestigingen aan en bezochten zij in België de klant Vyncke Energietechniek. Tijdens deze stops werkten de kandidaten aan een businesscase. Het ging bij de IFS Rally dan ook niet om de snelheid, maar om kennis, karakter en inzet. Uiteindelijk konden twaalf deelnemers hun deelname aan de Europese rit vieren met een contract bij IFS. De winnaar ontving ook nog eens negenduizend euro, te besteden aan de aanschaf van een originele Burton.
De Spike-sessies van VX Company
Werknemers voelen zich onvoldoende bij de organisatiestrategie betrokken en managers weten niet wat er in het veld gebeurt. Om dit probleem te ondervangen, organiseert VX Company, een ict-detacheerder in Baarn, wekelijks zogenaamde SPIKE-sessies. SPIKE staat voor Specialisatie, Participatie, Innovatie, Kwaliteit en Exclusiviteit. Een SPIKE-sessie biedt iedere werknemer drie keer per jaar de kans om de directieleden ter verantwoording te roepen en om ideeën uit te wisselen. Onder voorzitterschap van een directeur discussiëren ongeveer tien werknemers uit alle geledingen van de organisatie over het beleid en de trends en ontwikkelingen. Zo kunnen alle medewerkers ontwikkelingen in en om de organisatie zelf toetsen, vindt financieel directeur Michel Flens van VX Company. Vooroordelen en misverstanden worden uit de weg geruimd. VX luidt de sessies in met een etentje, zodat medewerkers van de verschillende afdelingen elkaar beter leren kennen. Dit vergroot de inbreng van ideeën, meent VX. Na afloop publiceert het bedrijf een lijst met actiepunten.
Vrijwilligerswerk van KPMG
In 2006 ontving KPMG voor zijn maatschappelijke programma 'KPMG en de Samenleving' een prestigieuze onderscheiding, de 'MPF 2006 European Practice Management Award' in de categorie 'Best European Corporate Citizen'. Het programma helpt de ict-adviseurs van deze adviesreus aan vrijwilligerswerk. KPMG sponsort de inspanningen van het personeel door tijd beschikbaar te stellen. Ict-adviseurs van KPMG werken bijvoorbeeld in de gehandicaptenzorg, maar zetten zich ook in voor milieuprojecten. Het bedrijf toont hiermee haar sociale gezicht en komt tegemoet aan de vraag naar zingeving van medewerkers. Een bijkomend voordeel is dat de medewerkers in aanraking komen met delen van de samenleving die zij vanuit hun rol als ict'er weinig zien. Dit komt hun inzicht ten goede, waardoor zij betere adviseurs worden, meent KPMG. Uit intern onderzoek blijkt dat zestig procent van de medewerkers vrijwilligerswerk doet. Onder leden van de directie is dit percentage zelfs 86 procent.