In mijn opinie is niet mobility maar microblogging een killer app voor de business performance. Killer applications, of kortweg killer apps zijn nieuwe producten of nieuwe diensten die het begin vormen van een volslagen nieuwe categorie. De titel “Mobility is a Killer App'' kwam ik tegen in een nieuwsoverzicht over Customer Relations Management (CRM).
Bij killer applications is het zogenaamde 'first mover advantage' aan de orde: als eersteling binnen de nieuwe product categorie domineert de killer app de categorie en levert een rendement van enkele honderden procenten op de begininvestering.
Dat het toepassen van de mobiele communicatie kenmerken van een killer app heeft besefte ik deze week in het bijzonder toen ik samen met een collega in de avonduren op een afgesproken plaats een document moest afronden. We wilden de tekst niet alleen bespreken maar ook definitief maken en nog dezelfde avond bij een derde in de mailbox bezorgen. Nadat we de concepttekst op een mobieltje hadden binnen gehaald, bewerkten wij deze tijdens ons overleg op dezelfde device. En met dat apparaatje kon de afgeronde tekst ook in een ijl tempo worden verzonden. En dit alles zonder gesleep met een laptop of de inzet van een desktop computer. Bij wijze van spreken had de afronding plaats kunnen vinden in een restaurant in New York.
Dankzij de mobiele communicatie doen tijd en plaats er steeds minder toe en hoewel de versnelling die dit geeft lang niet altijd in geld is uit te drukken kun je wel vaststellen dat de mobiele techniek het business ritme grondig verandert.
Een nieuw fenomeen dat de business pace ook verandert is de oprukkende trend van de short message in het zogenaamde microblog (bijvoorbeeld vanaf je mobieltje). Langzaam maar zeker dringt het besef door dat short message diensten als Twitter of Jaiku ook hun waarde kunnen bewijzen in een bedrijfscontext.
En dat Twitter grenzen verlegt blijkt ook uit twee recente berichten in Wired, die aantonen dat het twitteren van short messages een belangrijke functie heeft als communicatiemedium rond bijvoorbeeld de brandhaarden in Zuid Californie.
In een volgend blogje ga ik in op de toepassing van short messages voor zakelijke doeleinden. Daarmee wil ik aantonen dat niet Mobility maar de Short Message de naam Killer App verdient.
Een aller aardigst artikel.mvg,