Een goede zakenpartner, dat wil elk bedrijf wel zijn. Je moet duidelijk zien te maken dat je het waard bent. Toegevoegde waarde bieden, anders dan de gewone handel die je bedrijft met je zakelijke relaties. Peter Davina, directeur van communicatiebureau IvRM en Karin van Geelen, partner van pr-bureau Yellow Communications geven tips.
1. Deel een klant
Davina: "Je hebt een enorme meerwaarde voor een zakelijke relatie als je die introduceert bij een van je klanten. Samen bereik je soms meer dan alleen en een goede zakenpartner ken je goed genoeg om te weten of je die kunt vertrouwen bij een klant. Doe dit alleen als er sprake is van synergie. Pas ook op dat je klant er niet met jouw omzet vandoor gaat."
2. Maak een boegbeeld
Davina "Schuif een zakelijke relatie eens naar voren als spreker op een congres of als opleider bij een workshop. Het is een erkenning van zijn of haar deskundigheid. Je geeft op deze manier ook blijk van vertrouwen. Je zakelijke relatie heeft bovendien een mooie gelegenheid om zichzelf te profileren."
3. Sluit virtuele vriendschap
Van Geelen: "Je kunt niet elke week afspreken als je een grote doelgroep hebt. Dan zoek je andere manieren om te communiceren. Die kunnen zo plat zijn als een nieuwsbrief, als je maar de dialoog aangaat. Dit kan ook online. Stel bijvoorbeeld je website open voor relaties die bij jou antwoorden zoeken op bepaalde problemen. Je kunt daarbij ook denken aan online communities waar je je beste relaties lid van maakt."
4. Roundtable
Van Geelen: "Workshops voor je relaties, ronde tafeldiscussies over nieuwe concepten in de markt of overheidsrichtlijnen, zet je relaties aan tafel om er vanuit verschillende invalshoeken naar te kijken. Er zijn organisaties die nieuwe wetgeving aangrijpen om hun relaties uit te nodigen om er over te praten. Samen kijken ze dan wat de vernieuwingen concreet betekenen voor de bedrijven."
5. Aan tafel
Van Geelen: "Het klinkt ouderwets, maar de zakenlunch is nog steeds een goede manier om aan te geven hoeveel waarde je hecht aan een relatie. Heel veel mensen zitten vast in het stramien van de werkdag en vergeten om een stap terug te doen. Zeker nu steeds meer contacten online zijn. Trek dus die persoonlijke tijd uit voor je relaties, want dat zijn de momenten dat je elkaar inspireert en op goede ideeën komt. Je kunt dan ook gelijk vervolgacties afspreken."
6. Live webcasts
Van Geelen: "Steeds meer bedrijven halen de banden met hun zakelijke partners aan via web-tv. Dat kan op een redelijk persoonlijke manier. Je kunt het relaas van een zakenpartner aangrijpen om via web-tv daarop te reageren. Het is een interactieve manier van communiceren die een persoonlijk karakter heeft."
7. Deel je marketingfaciliteiten
Van Geelen: "Er zijn nogal wat ict-leveranciers die marketingmaterialen beschikbaar stellen voor hun goede klanten. Die willen bijvoorbeeld een brochure van de leverancier hebben, maar die opstellen in hun eigen huisstijl of voorzien van hun eigen look & feel. Het is geen grote investering om marketingmateriaal aan te passen aan de individuele wensen van een klant, maar het gebaar dat hier van uitgaat is heel groot."
8. Gooi je kantoor open
Van Geelen: "Laat je goede relaties maar bij jou vergaderen, als ze verlegen zitten om een goede ruimte. Er zijn bedrijven die daar zelf niet altijd de juiste voorzieningen voor hebben. Het huren van vergaderruimte kan voor hen een investering zijn waar ze tegenop zien. Door je kantoor voor hen beschikbaar te stellen, benadruk je de bijzondere band."
9. Samen adverteren
Van Geelen: "Laat eens een goede zakenrelatie deelnemen in een advertentie of een andere promotieactie van je merk. Dat kan via een testimonial, een klantreferentie. Daarmee versterk je het beeld bij je klanten dat je ze betrekt bij je activiteiten en dat je hun bijdrage belangrijk vindt. Je laat blijken dat je hen vertrouwt en waardeert, maar ook dat je dezelfde waarde deelt. Hiermee versterk je het gevoel van committment."
10. Sponsor je klant
Van Geelen: "Ook als je een evenement van een klant sponsort, bevestig en versterk je daarmee de bijzondere relatie die je hebt. Je laat zien dat je achter de initiatieven van je zakenvriend staat. Maar let er wel op dat het evenement past bij jouw strategie en dat je de juiste doelgroep aanspreekt. Sponsoren alleen om de aandacht is niet goed genoeg. Als sponsoring strookt met jouw strategie, dan sla je twee vliegen in één klap. Je haalt de band aan met je zakelijke relatie en je profileert je ook nog eens richting een relevante doelgroep."
eFocus naar de 24 uur van Le Mans
Medewerkers van het webbedrijf eFocus bezochten de 24 van Le Mans, een van de grootste race-evenementen ter wereld. Ze keken hoe het team van autofabrikant Spyker het er af bracht. eFocus verzorgt alle webcommunicatie van Spyker. "We proberen gevoel te krijgen voor het merk als we voor een organisatie werken", zegt directeur Marc-Paul Brandt van eFocus. "Dat gevoel krijg je niet door alleen in de papieren te duiken. We zijn daarom mee geweest met het team naar Frankrijk en we hebben de fabriek in Zeewolde bezocht. Natuurlijk brengen we dat niet in rekening. Dit is onze investering in de klant om hem beter te begrijpen. Zien wij berichten in de media die van belang kunnen zijn voor Spyker, dan sturen wij die altijd door. Zo doet een partner dat. Het versoepelt de verhoudingen, waardoor wij bij vervolgopdrachten goed kunnen schakelen. Zo kunnen we ook spoedopdrachten aan."
Exposure TNT Post door Exact
Nooit meer omkijken naar het printen, vouwen en versturen van facturen. Exact Software ontwikkelde samen met TNT Post een systeem voor volautomatische facturering en verzending van achter het bureau tegen een prijs die lager ligt dan de klassieke manier van factureren. Met FacturenPost, zoals het systeem heet, hoopt de postbezorger een slag te slaan onder de zakelijke klanten. Goede publiciteit voor FacturenPost is belangrijk voor TNT Post. Exact Software belichtte FacturenPost in een groot artikel in Exact Nieuws. Dat is het bedrijfsmagazine dat naar alle relaties van Exact Software gaat. Niet alleen belichtte het bedrijf daarin de eigen rol en inbreng in het facturensysteem, ook zette zij het nieuwe product van partner TNT Post in het zonnetje. Eén van de tevreden gebruikers van FacturenPost kwam uitgebreid aan het woord. Ook maakte Exact Software online reclame voor het product van de partner.
Pizzasessies van Promax
Al meer dan negen jaar nodigt ict-bedrijf Promax trouwe klanten uit voor zogenaamde ‘pizzasessies'. Het bedrijf organiseert deze sessies vijftien tot twintig keer per jaar. Medewerkers demonstreren praktische oplossingen voor ict-problemen waar de klanten mee worstelen, van storage tot voorraadbeheer. Het gaat hierbij om oplossingen die onmiddellijk toepasbaar zijn. Na een inleiding kunnen de genodigden zelf aan de slag met de producten van Promax, bijgestaan door medewerkers van het bedrijf. Hiermee haalt Promax niet alleen de band met relaties aan, maar laat het bedrijf ook zien dat het begrijpt met welke dagelijkse problemen klanten te maken hebben. Tijdens de sessies wordt pizza geserveerd.