Een grote, solide bedrijf als werkgever of toch liever een wat kleinere organisatie waar innovatie en eigen verantwoordelijkheid belangrijke waarden zijn? Uit de lijst met meest geliefde werkgevers blijkt dat beide opties aantrekkelijk zijn. Toch zijn de grote favorieten weer Microsoft en IBM.
De cowboytoestanden van eind jaren negentig komen weer terug, zo waarschuwen sommige experts. Toch lijken werkgevers in de ict niet meer alleen te schermen met leaseauto's en luchtballonvaarten. Mensen met hart voor ict zijn favoriet en die ict'ers in hart en nieren verwachten naast een leuk salaris vooral dat ze zich kunnen ontwikkelen en verantwoordelijkheden krijgen.
Tamelijk stabiel
Grote organisaties lijken nog altijd het meest favoriet als werkgever. Microsoft en IBM waren ook vorig jaar de populairste werkgevers, alleen is de volgorde nu omgekeerd, ten voordele van de eerste. Het verschil tussen de twee is echter minder groot dan vorig jaar. Nieuwkomer Google ligt echter op de loer en maakt de top 3 compleet, terwijl Capgemini stabiel op de vierde plaats blijft. Een zekere voorliefde voor Nederlandse bedrijven is bij ict-professionals standaard aanwezig. Bij afwezigheid van Philips is TomTom nu de populairste werkgever van eigen bodem. De navigatiespecialist staat op de vijfde plaats en boekt tien plekken winst ten opzichte van vorig jaar. Ook ‘onze' KPN doet het goed: van de 10e plaats vorig jaar naar de 6e plaats dit jaar. Kennelijk zijn de grote ontslagrondes vergeten en zien ict'ers nieuwe kansen bij dit bedrijf. Al met al is de lijst van favoriete werkgevers niet aan al te grote schommelingen onderhevig. SAP, Apple, Centric en vooral VX Company zijn aanmerkelijk populairder dan vorig jaar, ten nadele van vooral HP, LogicaCMG, Accenture en Getronics.
TomTom
Wie op een verjaardagsfeestje vertelt dat hij bij TomTom werkt, kan waarschijnlijk een gesprek van minstens een paar minuten op gang houden. Werken voor een bedrijf dat een innovatieve uitstraling heeft en het in financieel opzicht ook nog goed doet, dat klinkt interessant. Ongeveer 1400 mensen wereldwijd kunnen zeggen dat ze voor dit bedrijf werken, waarvan zo'n 1000 in Nederland. Wat maakt het best scorende Nederlandse bedrijf in de Computable 100 de moeite waard om voor te werken, los van het flitsende imago? Harry van de Kraats, directeur human resources van TomTom: "Alle mensen in het bedrijf zijn gericht op resultaat en we hebben een innovatieve en open bedrijfscultuur. Mensen die voor het eerst bij ons binnenkomen, zeggen vooral dat het grote aantal talen dat ze horen opvalt. Kortom, een internationaal bedrijf, waar je als werknemer het verschil kunt maken en je eigen expertise volledig kunt benutten."
Naast de bekende producten richt het bedrijf zich ook steeds meer op services. Denk daarbij aan MapShare, waarmee gebruikers zelf kaartenmateriaal verbeteren en delen, of aan de verkeersinformatie die dankzij de eigen gebruikersdatabase en de gsm-data van Vodafone volgens Van der Kraats dit jaar nog aanmerkelijk zal worden verbeterd. Ook het investeren in de ontwikkeling van werknemers wordt steeds belangrijker. Daarom zijn er interne opleidingen in programmeertalen, maar ook op het gebied van projectmanagement. Verder komt er een graduate-project voor starters op de arbeidsmarkt. Voor de hoofdvestiging in Amsterdam en de development unit in Eindhoven is TomTom altijd op zoek naar C++- en Java-ontwikkelaars en it-infrastructuurspecialisten. Een leaseauto met ingebouwd navigatiesysteem behoort overigens niet tot de secundaire arbeidsvoorwaarden. "Dat zal sommige ict'ers misschien afschrikken, maar we zitten in hartje Amsterdam en verhuizen eind dit jaar naar een pand naast het Centraal Station in Amsterdam. Een OV-jaarkaart is dus veel praktischer: ook de directie komt bij ons met het openbaar vervoer. Wat we wel bieden is een uitstekende basisbeloning. Als het goed gaat met het bedrijf en je draagt daaraan bij, dan kun je bovendien een behoorlijke bonus tegemoet zien. Voor sommige medewerkers is er daarnaast een aandelenregeling", aldus Harry van de Kraats.
VX Company
Een organisatie die zijn klanten niet op de eerste plaats stelt, wie wil daar zaken mee doen? Natuurlijk moeten we het niet zo scherp stellen, want als de medewerkers tevreden zijn, profiteren de klanten daar direct van, zegt Frank Martel, directeur en medeoprichter van VX Company. Dat de medewerkers bij zijn bedrijf op de eerste plaats komen, lijkt steeds meer algemeen bekend te worden. VX Company stijgt van de 27e naar de 16e plaats in de lijst van favoriete werkgevers. "We hebben als missie dat we de beste werkplek zijn. In de bijna twintig jaar dat we bestaan, is dat altijd ons uitgangspunt geweest. We zien ook dat het werkt: tevreden en betrokken werknemers betalen zich zakelijk terug in betrokken dienstverlening. Op de lange termijn worden we niet primair afgerekend op datgene wat ik als directeur zeg en of onze facturen kloppen. Dat is wel belangrijk, maar het gaat om het resultaat. Betrokken werknemers dragen verantwoordelijkheid. Een zo klein mogelijke ivoren toren, of liever nog, het ontbreken ervan met zo veel mogelijk decentrale bevoegdheden, draagt volgens Martel bij aan dat verantwoordelijkheidsgevoel.
De zogeheten Spike-sessies die VX Company al ruim vijftien jaar iedere donderdagavond organiseert, zijn inmiddels een begrip. Spike staat voor Specialisatie, Participatie, Innovatie, Kwaliteit en Exclusiviteit en tijdens de sessies worden met tien willekeurig gekozen werknemers na een Chinese maaltijd met de directie zaken besproken die de werknemers zelf aandragen. Gemiddeld komt iedereen zo'n drie keer per jaar aan de beurt. Martel: "Alles is bespreekbaar, alleen geen individuele zaken. Dus niet het salaris van Jantje, maar eventueel wel het salarisbeleid. We werken met heel zelfstandige business units van elk 40 tot 50 mensen. Tussen de units onderling is niet veel contact, dus is het goed om op deze manier overleg te hebben. Nieuwe werknemers moeten wel eens een drempel over om mee te doen, maar deelname is vrijwillig en ik schat dat 90 procent wel een of twee keer per jaar meedoet."
Wat doet VX Company verder om een aantrekkelijke werkgever te zijn? Frank Martel: "Natuurlijk is de technologie belangrijk. We onderhouden goede relaties met onze leveranciers en we hebben veel klanten in de top 100 van Nederland. Daar gebeuren meestal toch de spannendste dingen. Verder hebben we geen vreemde aandeelhouders. De medewerkers kunnen letterlijk participeren in ons bedrijf. Zo zijn we alleen afhankelijk van grillen in de markt, niet van grillen van grootaandeelhouders."
Sun Microsystems
"Never a dull moment is zeker van toepassing bij Sun Microsystems". Zo begint de tekst op het onderdeel Vacatures van de website van Sun Microsystems Nederland. Hierna wordt met de nodige zelfrelativering geconstateerd dat het na de slechte tijden van na de internethype weer de goede kant op gaat. Is die tekst niet erg verdedigend? "Het is vooral eerlijk", zegt Martin te Dorsthorst, general manager van Sun Microsystems Nederland. "We hebben inderdaad een lastige tijd gehad, maar onze visie is niet veranderd. De sfeer in het hele bedrijf ademt uit dat we echt weer op de goede weg zijn. Onlangs heb ik een groot aantal gesprekken met werknemers gehad en een aantal mensen gevraagd: 'Weet je nog wat je een jaar geleden deed?' Die vraag was voor velen lastig te beantwoorden. De ontwikkelingen gaan snel." Sun is nog steeds op zoek naar goede werknemers, maar niet in aantallen van honderden, zoals andere bedrijven in de Computable 100. "We vinden liever die twee krenten in de pap dan dat we de werknemers met grote aantallen binnenhalen." Samenwerking met partners en klanten in een niet-hiërarchische omgeving staat bij Sun voorop. Te Dorsthorst: "Ik denk dat geen medewerker bij ons bedrijf zich thuis zou voelen in een sterk hiërarchische organisatie. Naar mijn mening remt zo'n omgeving de creativiteit."
Waar let Sun op bij het aannemen van mensen? "Vlammetjes in de ogen. Drive, passie. We vinden het leuk als mensen aangeven vreemde dingen te doen. Extreme sporten, straattheater, het kan van alles zijn wat iemand kleurrijk maakt. In ons restaurant zie je een mengelmoes van huidskleuren en talen en er worden zowel curry's als broodjes kaas gegeten." Ben je binnen bij Sun, dan kun je er zeker van zijn dat er in je opleiding wordt geïnvesteerd. "Een opleiding volgen is bij ons kennis nemen, we schrijven mensen niet voor hoe het moet. Eens in de drie jaar gaan leden van onze technische community een week naar de VS om hun collega's te ontmoeten die daar voor dezelfde opdrachtgever werken. Verder is thuiswerken natuurlijk een belangrijk onderdeel bij een organisatie die The Network Is The Computer als slogan voert", aldus Te Dorsthorst.