Vernieuwende bedrijven hebben soms moeite om uit te leggen waar ze mee bezig zijn. Jammer, want zo lopen ze veel aandacht mis van afnemers en financiers, die ze toch hard nodig hebben. Toch kan ieder innovatief bedrijf zich al met een paar ingrepen positioneren als vernieuwer. Colin Willems, adviseur van The Bridge, een bureau voor business innovation, ligt toe.
1. Gratis monster
"Heb je een nieuw systeem of instrument ontwikkeld, waarom stel je dat dan niet een maand gratis ter beschikking van je beste klanten? Niet alleen kom je er zo achter hoe het ontvangen wordt, maar je maakt jezelf kenbaar als een echte vernieuwer die de innovaties tot bij de klant brengt. Je weet dan ook gelijk hoe het zich houdt in de praktijk en je kunt kinderziekten gemakkelijk op het spoor komen."
2. Crowdsourcing
"Maak gebruik van het publiek om je eigen product vorm te geven. Er zijn klassieke voorbeelden van bedrijven die een virtuele community bouwen die samen sleutelen aan nieuwe producten of die werken aan bepaalde uitdagingen. Hun vondsten kun je weer gebruiken in je diensten of producten. Als je het helemaal goed doet, laat je ook zien waar dit toe leidt. Je laat hiermee aan het publiek zien hoe serieus je vernieuwing neemt."
3. Open je laboratorium
"Sommige bedrijven zetten hun gepatenteerde technologie op internet, en geven met licentieprogramma's aan hoe anderen er gebruik van mogen maken. Zo laat je zien welke kennis je in huis hebt en waar je zoal mee bezig bent. Je spreidt je innovatieve kracht ermee ten toon."
4. Zoek sterke partners
"Door een andere specialist op te zoeken met kennis die jij niet hebt, kun je producten op de markt zetten die anders aan je neus voorbij zouden gaan. Zo is de Senseo op de markt gekomen. Als je zulke partners over de hele wereld zoekt, laat je zien hoe breed georiënteerd je bent en wat je ambities zijn. Je laat merken dat je overal op zoek gaat naar de beste kennis om te vernieuwen."
5. Snelle resultaten
"Laat regelmatig de voortgang van je vernieuwingen zien. Dat hoeven geen kant-en-klare producten te zijn, het kan ook gaan om kleine stappen voorwaarts. Op basis van de reacties die je krijgt, kun je het vervolgtraject aanpassen. Zo vermijd je lange trajecten en lange perioden waarin je niets te melden hebt."
6. Prijzenslag
"Er zijn veel stimulatieprijzen voor innovatie. Die zijn bedoeld om onderzoekers aan te moedigen door te gaan met vernieuwen. Als je zulke prijzen in de wacht sleept, laat je zien dat je bezig bent met innoveren. Je hebt niet zozeer de aandacht van het publiek, maar wel van mogelijke afnemers, leveranciers en financiers. Het is dus goed om je ambitie op deze manier te laten zien."
7. Productdemonstraties
"Niets werkt beter om mensen en bedrijven te overtuigen van een innovatie dan iets te laten zien. Mensen krijgen iets tastbaars om te bekijken en te zien hoe het werkt. Dit kun je doen op beurzen, maar je kunt ook zelf demonstraties voor het grote publiek, je klanten of de pers organiseren. Als je echt iets moois hebt, dan werkt dit altijd."
8. Toezeggingen
"Laat horen waar je mee bezig bent. Sommige bedrijven kondigen aan wat ze van plan zijn. Dit jaar komt dit of dat nieuwe product op de markt. De aandacht is dan gelijk op jou gericht en je bereidt je publiek voor. Als het product er is, heb je twee keer de aandacht getrokken. Als je het helemaal goed doet, laat dan na de introductie ook nog eens weten hoe de vernieuwing is ontvangen door gebruikers. Zorg er wel voor dat je de belofte dubbel en dwars waarmaakt."
9. Waterval van nieuwe dingen
"Soms kun je beter met een vernieuwing komen die weinig toevoegt, dan dat je wacht op de grote doorbraak. Er zijn veel bedrijven die aan de lopende band met een innovatie komen, zelfs al kun je je afvragen of ze zinnig zijn en of het niet alleen een soort gadget is. Soms is dat ook helemaal niet belangrijk. Je hebt dan weer je reputatie bevestigd dat je altijd bezig bent met vernieuwing."
10. Innovatie in drie keer
"Heb je een nieuw product, dan hoef je dat niet in één keer te presenteren. Je kunt eerst het product presenteren, waarna je in de periode daarna met een paar variaties komt of met extra modules. Zo houd je je vernieuwing nog een tijdje op het netvlies van je publiek, en daarmee ook je eigen merk en imago."
Log On gaat voor de prijzen
Het Maastrichtse bedrijf Log On onderscheidde zich tot twee keer toe door innovatieprijzen te winnen. In beide gevallen ging het om een onderscheiding voor het product Event Assistant en leidde de onderscheiding tot een stortvloed aan publiciteit. Event Assistant is een dienst waarmee mensen op hun mobiele telefoon informatie kunnen raadplegen over de evenementen die zij bezoeken. Eind vorig jaar ontving het bedrijf voor deze dienst de EIBTM WorldWide Technology Watch Award. Begin dit jaar werd in Italië de Vele dÓro aan Log On toegekend. Deze innovatieprijs wordt jaarlijks uitgereikt op het Federcongressi Annual Conference, het grootste branchecongres van de Italiaanse meetingindustrie. Log On ontving deze internationale innovatieprijs niet alleen in de categorie software, maar ook in alle andere categorieën.
De CFO Cockpit van Partake Consulting
Partake Consulting, specialist in de implementatie van financiële systemen, speelt zich als vernieuwer in de kijker door een virtuele gemeenschap in te richten voor haar grote klanten. Dat is de CFO Cockpit, zoals Partake deze noemt. Daarin wisselen de aangesloten bedrijven informatie uit over formats voor financiële rapportages. Partake presenteert zich in deze CFO Cockpit als leverancier die zeer snel met maatwerkoplossingen komt voor complexe vraagstukken. "De wensen zijn zo specifiek dat er vaak tijdrovende en ingewikkelde oplossingen komen", zegt Marcel Vlug, directeur Europa van Partake. "In de CFO Cockpit helpen wij relaties met snellere en betere oplossingen op basis van hun eigen informatie. Samen geven zij de specificaties voor hun beste rapportages. Binnen vijf dagen hebben wij op maat gesneden software die ze kunnen downloaden. De onderliggende software hebben wij al, die kunnen we in korte tijd aanpassen. Zijn er nieuwe wensen over de financiële rapportage, dan passen we de software binnen een werkweek aan."
Eenvoud van EasyBos als vernieuwing
Een beurs als podium voor vernieuwing, op die manier presenteert het bedrijf EasyBos zijn vernieuwende product fileOcean. Altijd is deze innovatie wel ergens op een beurs te vinden. Het is een server voor het opslaan en delen van computerbestanden, offertes, facturen, e-mail, begrotingen en meer van dat soort alledaagse content. Hiermee zijn vooral kleine ondernemers in één klap verlost van problemen met het uploaden van extra software. Het bedrijf heeft gemerkt dat veel kleinere bedrijven worstelen met automatiseringsvraagstukken. De machine van EasyBos is simpel in gebruik en daarom vernieuwend, meent het bedrijf. De server heeft maar drie aansluitstekkertjes. Het bedrijf spaarde kosten noch moeite om de machine zo vaak mogelijk te laten zien, zodat mensen konden zien, aanraken en bestuderen. De handleiding is niet groter dan een A4 en antivirus-programma's is voorgeprogrammeerd.