Vertrouwde namen naast verrassende nieuwkomers. De Computable 100 biedt een mooi overzicht van de stand van zaken op ict-gebied. We zetten de rangen en standen op een rij en vroegen enkele opvallend scorende bedrijven om commentaar.
Regelmatig krijgen we te horen dat het ordenen van ict-bedrijven in een top 100 veel weg heeft van het vergelijken van appels met peren. Dat mag waar zijn, toch levert de Computable 100 volgens ons een evenwichtig beeld op van de krachtigste ondernemingen die zich in Nederland met (tele)communicatie en automatisering bezighouden, hoe verschillend hun werkzaamheden ook zijn.
Krachtpatsers
Ten opzichte van vorig jaar is er aan de top van de eindlijst niets veranderd. Ook dit jaar komt Microsoft op de eerste plaats, met goede financiële cijfers en een imago als beste zakenpartner en werkgever. Opvallend is dat de nummer 2, IBM, in geen enkel onderdeel als beste uit de bus komt. De prijs voor het beste imago als innovator is voor rijzende ster Google, die dit jaar pas voor het eerst een notering in de Computable 100 krijgt. Ook TomTom stoot door: met een vierde plaats streeft het zelfs KPN voorbij en is het Nederlands best scorende bedrijf. Ook financieel doet TomTom het uitstekend, iets wat we nog niet kunnen zeggen van nieuwkomer Google. Capgemini maakt de top 5 compleet en doet het daarmee heel wat beter dan branchegenoten Atos Origin (13e plaats), Ordina (14) en LogicaCMG (15). Apple was in het verleden vaak verzekerd van een plek in de top 10 van de Computable 100 en heeft dit jaar een opmerkelijk goede financiële score. In de top 10 vinden we verder nog de reuzen Cisco, SAP en Oracle.
Verrassingen
In de categorie Telecom is Vodafone met een 18e positie tweede, na KPN (waarvan het merk Telfort niet apart is opgenomen). Orange bezet de 42e plaats. Het Duitse T-Systems (onder andere T-Mobile) viel dit jaar net buiten de top 100. Net buiten de top 20 zorgen het Nederlandse VX Company, Tele Atlas en het in financieel opzicht superieure Chipsoft voor verrassingen. In de laatste kolom achter de bedrijfsnamen vind je de relatieve positie die een bedrijf ten opzichte van de nummer 1 inneemt. Daaruit valt af te leiden dat de verschillen in de top van de lijst relatief groot zijn. Zo wist de nummer 8 nog niet de helft van de punten van de nummer 1 te verzamelen. Wil je als ict-bedrijf tegen de grote namen opboksen, dan heb je het dus lastig. In de onderste regionen is echter de nodige ruimte om te stijgen: de verschillen zijn er klein.
Info Support (34)
Ict-dienstverlener Info Support ontbrak vorig jaar in de Computable 100, maar bezet dit jaar een verrassende 34e plaats. Vooral in het imago-onderzoek doet het bedrijf het goed met een 31e plaats als eindnotering. De organisatie bestaat al zo'n twintig jaar, maar timmert de laatste jaren flink aan de weg. Volgens Henk van der Pol, manager sales support & marketing helpt het bijvoorbeeld dat Info Support een aantal keurmerken als topwerkgever in de wacht sleepte. "Verder worden we steeds meer bekend als een brede dienstverlener. We doen veel meer dan bijvoorbeeld alleen Microsoft. Ook in Java-technologie krijgen we bekendheid." Van der Pol is trots dat zijn bedrijf in de twintig jaar van zijn bestaan altijd zwarte cijfers heeft kunnen schrijven. "In de slechte tijden hebben we veel bezuinigd. Een groot aantal consultants zat binnen zonder opdrachten, maar we hebben geen mensen ontslagen omdat ze bankzitter waren. Dat we moesten bezuinigen op leaseauto's of telefoonabonnementen, kon iedereen wel begrijpen. Omdat veel van onze medewerkers loyaal zijn gebleven, hebben we vlak na de crisis ons beste jaar ooit gedraaid."
Waarin onderscheidt Info Support zich van de concurrentie? "We zijn een goede middenmoter. De Capgemini's en Ordina's zijn met duizenden mensen natuurlijk veel groter dan wij, maar we bieden wel de breedte van dienstverlening van de grote spelers. Daarbij doen we overigens niet alles. We laten ook zaken liggen, maar dat doen we bewust." Info Support streeft de komende tijd naar een gestage groei. "Maar daarbij doen we geen concessies ten aanzien van onze kennis en opleidingen", aldus Van der Pol.
Orange Nederland (42)
Ook dit bedrijf troffen we vorig jaar niet aan in de Computable 100. De naam Orange (onderdeel van France Télécom) zal weinig ict-professionals onbekend in de oren klinken. Of de lezers die het bedrijf beoordeelden bekend zijn met het onderdeel Orange Business Services (tot juni 2006 Equant) is in het imago-onderzoek niet gevraagd. Jeroen van Brussel, managing director van Orange Business Services Nederland, denkt dat veel ict-professionals wel degelijk zullen denken aan dit onderdeel, dat de grootzakelijke markt bedient. Orange Business Services levert communicatieoplossingen voor een groot aantal klanten wereldwijd, variërend van multinationals tot overheidsorganisaties. Van Brussel benadrukt dat zijn organisatie alleen projecten in meerdere landen uitvoert. "Stel dat er een aanvraag komt voor een project van drie of vier jaar op negen locaties in de wereld, dan zijn wij daarvoor in, maar aan zestig locaties in Nederland leveren, doen we niet.
Complexe projecten in meerdere landen, ook in moeilijke gebieden, zien we als een uitdaging. Daarbij hebben we vaak te maken met verschillende technieken, van tcp/ip tot satelliet. Ik zou niet willen zeggen dat onze concurrenten minder goed zijn dan wij, we doen alleen grotere projecten. Je kunt ons wat dat betreft vergelijken met organisaties als BT en Verizon. Het verschil met deze concurrenten kunnen we maken door bijvoorbeeld onze ervaring in hele complexe internationale projecten, zoals ontvlechtingen van netwerken, die nodig zijn bij overnames." De aandacht zal ook de komende jaren uitgaan naar de top 250 van Nederlandse multinationals. Ondanks onzekerheid over het voortbestaan van het merk Orange in Nederland voor particuliere mobiele telefonie, zal Orange Business Services onder deze naam de grootzakelijke markt voor multinationals blijven bedienen.
Infotheek groep (54)
Onderzoek van AME uit 2005 stelt dat Infotheek Groep een van de financieel gezondste automatiseerders in Nederland is. De resultaten van het onderzoek door Mazars Berenschot bevestigen een financieel solide basis voor dit bedrijf, dat hardware voor het midden- en kleinbedrijf levert. Infotheek ontleent zijn naam aan een bedrijf dat begin jaren tachtig werd opgericht en tien jaar later failliet ging. In 1991 vond een doorstart plaats onder de naam Restart Computers, waarna het bedrijf in 2000 de naam Infotheek weer overnam. Directeur Duco van Leenen beaamt dat het bedrijf nog wel iets aan naamsbekendheid zou mogen doen om hogere imagoscores te behalen. "De laatste jaren zijn we er wel steeds meer mee bezig. We houden tweemaal per jaar een klanttevredenheidsonderzoek. En we investeren volop in onze eigen medewerkers." Infotheek onderscheidt zich volgens Van Leenen doordat de medewerkers klanten in de eerste plaats vragen wat ze daadwerkelijk nodig hebben. "Net als bij mobiele telefoons zie je dat vaak dure apparatuur wordt gekocht, die maar ten dele wordt benut. We kijken naar het budget van een klant en vragen wat hij precies nodig heeft en hoe lang hij ermee denkt te werken." Daarbij wordt vooral slim gebruikgemaakt van de overstock van fabrikanten. "Zo bieden we vaak niet het allerlaatste model, maar het laatste min één, wat voor enorm veel bedrijven afdoende is." Van Leenen wil met zijn bedrijf zeker groeien, maar wel op een rustige en stabiele manier. Ook het dienstenportfolio zal worden verbreed. "Bestaande klanten vragen steeds meer om diensten, bijvoorbeeld om onderhoudscontracten en remote-beheer. We richtten ons tot nu toe vooral op organisaties met tussen de 50 en 150 werkplekken. We gaan niet ineens naar de vijfduizend werkplekken, maar als een ministerie bijvoorbeeld 100 of 200 extra pc's nodig heeft, kunnen wij daarvoor zorgen. We leveren al een tijd in het Verenigd Koninkrijk en België, dat loopt goed. Ook buiten Nederland zien we een toenemende vraag naar voorlaatste modellen.
Het algemene beeld dat de marges op hardware laag zijn, is volgens Van Leenen waar, maar klopt niet altijd."Het hangt af van wat de klant vraagt. Als bedrijven een bepaald serviceniveau verwachten, dan is daar marge voor nodig. Eindgebruikers zijn zich niet altijd bewust van de lage marges op hardware. Men verwacht top service, terwijl daar geen ruimte voor is. Als er extra wensen zijn, communiceren wij de kosten van die dienst open en helder aan onze klanten. Door met ‘low cost' te opereren en door het hoge verkoopvolume, kunnen we een interessante prijs bieden en goede resultaten behalen."
Human Inference (65)
Ook Human Inference, leverancier van datakwaliteitssoftware, zien we voor het eerst in de Computable 100. Opvallend is de 31e plaats op het onderdeel imago als meest innovatieve bedrijf. Volgens directeur Hugo Verwijs kloppen die resultaten met datgene wat analisten zeggen. Zijn bedrijf is volgens hem uniek omdat het op een heel specifiek gebied een totaaloplossing biedt. "We bieden een compleet platform om de kwaliteit van gegevens te optimaliseren en bieden daarbij een oplossing die 100 procent perfectie benadert, want een 100 procent perfecte oplossing bestaat in deze markt niet."
De laatste jaren is de kwaliteit van gegevens een actueel onderwerp. Bedrijven moeten voldoen aan compliancy-regels, maar ook de veiligheid van gegevens wordt serieuzer genomen dan ooit tevoren en bedrijven kunnen er flink mee besparen. Verwijs: "Veel bedrijven beginnen vanuit de gedachte dat compliancy nodig is, maar ontdekken vervolgens wat gegevenskwaliteit voor hun bedrijf kan betekenen. Het is niet alleen een noodzakelijk kwaad. Iedereen wil uiteindelijk zo veel mogelijk zicht op zijn klanten hebben. Het is zonde als een catalogus twee keer op hetzelfde adres terechtkomt. Dat tweede exemplaar stuur je liever naar een bedrijf dat onderdeel is van de holding van bedrijven waar je al zaken mee deed. Gegevenskwaliteit biedt dus tal van commerciële mogelijkheden en is niet alleen kommer en kwel." Uit een onderzoek dat Human Inference in samenwerking met de Nyenrode Universiteit uitvoerde, blijkt dat bedrijven grote verliezen lijden door een gebrekkige kwaliteit van de gegevens. Verwijs: "Het bedrag dat hiermee kan worden bespaard, was zo groot dat mensen waarschijnlijk nog geschokt waren geweest als ik een 0 had weggelaten in de resultaten. Het gaat echt om honderden miljoenen."
Heeft Human Inference groeiplannen? "Alleen maar! Sinds maart 2007 hebben we twee nieuwe investeringsmaatschappijen aangetrokken. Deze hebben goed naar de markt en onze producten gekeken en zijn op basis daarvan geïnteresseerd. We breiden momenteel uit in Nederland, België, Duitsland, Engeland en Frankrijk."