Dit weekend is het computersysteem van de verkeersleidingspost Utrecht omgebouwd. Daarmee zijn de belangrijkste computersystemen op alle dertien verkeersleidingsposten dubbel uitgevoerd.
Dit weekend is het computersysteem van de verkeersleidingspost Utrecht omgebouwd. Volgens ProRail was deze ombouw het ingewikkeldste en meest risicovolle onderdeel van een operatie die medio 2008 afgerond moet zijn. Utrecht is het centrum van het Nederlandse spoorwegennet en de aansturing vanuit Utrecht is cruciaal voor de treinenloop in het hele land.
ProRail zegt dat de belangrijkste hardware op alle dertien verkeersleidingsposten nu dubbel uitgevoerd is en "ook één van de kritische software systemen erop geïnstalleerd is". De volgende fase loopt tot medio 2008. Dan wordt het systeem dat zorgt voor de aansturing van seinen en wissels, post voor post, op de nieuwe computers geïnstalleerd.
Verder kondigt ProRail aan dat dit najaar voor het eerst een computer het apparaat aanstuurt dat zand- en metaalgel spuit op bepaalde delen van het spoor, om zo gladheid door herfstbladeren te voorkomen. De juiste locatie wordt bepaald op basis van gps.
Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen. In de industrie is het heel gebruikelijk dat systemen redundant en fail-safe zijn. Bij de NS vond men dat kennelijk niet nodig en volstond men met enkelvoudige systemen. De reiziger heeft herhaaldelijk ondervonden wat daarvan de betrouwbaarheid is.