Veel bedrijven staan voor een lastige keuze. Jarenlang hebben zij veel tijd en energie gestoken in het implementeren van erp-systemen, crm-toepassingen, logistieke applicaties en andere bedrijfssoftware. Heeft het voldoende opgeleverd? Helaas niet. We zien het overal om ons heen. Hoeveel bedrijven kunnen bijvoorbeeld met één druk op de knop alle informatie over een klant op scherm brengen; van orderhistorie en betaalgedrag tot supportvragen?
Bovendien ontdekken steeds meer bedrijven dat nieuwe concurrenten soms wel 30 of 40 procent goedkoper werken. Kosten verlagen met de kaasschaafmethode voldoet dan niet meer. Het moet anders, beseffen steeds meer managers. Maar hoe?
Door eindelijk het businessproces centraal te stellen en niet de it. Ga maar na, onze manier van werken bepaalt hoe goed wij onze klanten bedienen. Het bepaalt dus ons succes. Die bedrijfsprocessen moeten we dus al onze aandacht geven en aanpassen zodra we daarmee zakelijk voordeel kunnen behalen. Maar helaas, we kunnen helemaal niet snel reageren. Ga in een erp-systeem maar eens een werkproces aanpassen. Dat kost maanden, zo niet jaren.
Met SOA kan dit wel. Een service-oriented architecture maakt het mogelijk om radicaal anders te werken. Definieer het werkproces en kies uit alle it-systemen die de onderneming in gebruik heeft welke het meest geschikt zijn om iedere stap in dat werkproces te realiseren. Natuurlijk is daar it-technologie voor nodig, maar SOA is geen rip & replace. SOA is vooral het handhaven en hergebruiken van bestaande it-systemen. Hoe? Door alle it-systemen in de vorm van services beschikbaar te stellen. Wie zo'n service nodig heeft, roept deze simpelweg vanuit zijn businessproces aan.
Daarom is SOA de toekomst van onze bedrijfssoftware. Het maakt de radicale stap mogelijk die we nodig hebben om als bedrijf sneller, flexibeler en goedkoper te kunnen werken.
Timmo Joosten,
Technology & Solutions Architect bij Software AG