Het gaat weer goed met Nederland. Zo goed dat we weer geconfronteerd worden met een fenomeen dat we nog kennen uit het ‘dot-com’-tijdperk: krapte op de ict-arbeidsmarkt en de daarmee gepaard gaande stunts van ict-bedrijven om nieuwe mensen aan te trekken. Een bedrijf uit Doorn stelt nieuwe medewerkers zelfs een Porsche in het vooruitzicht! Ook de verleiding om de salarissen op te krikken of de kwaliteitseisen te verlagen is groot.
Hebben we dan niets geleerd uit de kostbare lessen van het verleden? We moeten ons niet gek laten maken. Zulke acties lossen het probleem niet op, want het enige wat je ermee bereikt is dat mensen worden verleid om snel weer naar een andere job te ‘hoppen'. Nee, we zouden als ict-industrie moeten bouwen op onze eigen waarden en unieke kenmerken, en mensen trekken die verder kijken dan een mooie auto of een andere dure bonus.
Het loont ook om op nieuwe manieren je bedrijf onder de aandacht te brengen bij de gewenste doelgroep. Denk aan innovatieve campagnes die zich niet alleen richten op ict'ers die actief op zoek zijn naar een baan, maar die ook mensen aanspreken die misschien helemaal niet actief op zoek zijn, maar die toch af en toe denken aan ‘iets anders'. Ook de groep mensen om de kandidaat heen wordt steeds belangrijker. Vrienden, kennissen, familie: allemaal mensen die misschien zelf helemaal niets te maken hebben met de ict-branche, kun je toch attenderen op de bijzondere kenmerken van je organisatie, zodat zij op hun beurt hun broer, vriend, dochter of buurman daar weer op wijzen. GX heeft bijvoorbeeld besloten om een team van vrouwelijke gamers te vormen, die gaan deelnemen aan allerlei gametoernooien. Met dit initiatief richten we ons niet alleen op de groep rondom onze daadwerkelijke doelgroep, maar laten we ook zien dat we bezig zijn met meer dan alleen de puur zakelijke kant van ict. Ict is fun en dat willen we ook uitstralen.
Als je erin slaagt om duidelijk te maken wie je bent als bedrijf en waarom een ict'er zich bij jou thuis zou voelen, heb je de belangrijkste slag al gewonnen. Natuurlijk, een goede beloning is en blijft belangrijk, maar daarmee kun je je allang niet meer onderscheiden van die tientallen andere ict-bedrijven die op zoek zijn naar dezelfde mensen. Het gaat om zaken als werksfeer, opleidingsmogelijkheden, extra activiteiten, bedrijfsfilosofie, innovatievermogen, etc. Wie het lukt om het imago van 'grijze muis' af te schudden, trekt vanzelf enthousiaste nieuwe mensen die zich herkennen in de waarden waar het bedrijf voor staat.
Natasja le Noble
HR Manager bij GX