Gemak blijkt een reden te zijn waarom een bedrijf zijn it-beheer uit handen geeft, maar ook ‘leveranciersafhankelijkheid’, waardoor de klant niet anders kan dan het onderhoud uitbesteden. Vast staat wel dat bedrijven in de toekomst alleen maar vaker gebruik zullen maken van managed services.
Net als bij vele andere termen binnen de it- en telecomindustrie is ook voor managed services sprake van een scala aan definities, waarbij elke leverancier of dienstverlener meestal probeert de definitie rondom zijn eigen aanbod te formuleren. Als we echter uitgaan van een soort van algemeen vergelijk, blijkt dat door de midden- en grootzakelijke markt (50+ werknemers) het meest gebruik gemaakt wordt van application management, it-infrastructuur management en it-outsourcing.
Afhankelijkheid
De eerste categorie betekent dat een bedrijf of instelling het beheer van een of enkele bedrijfskritische applicaties uit handen gegeven heeft aan een it-dienstverlener. Veelal zal het hierbij gaan om de partij die ook de applicatie geïmplementeerd heeft. Enerzijds is deze inhuur van managed application services gebaseerd op gemak, maar anderzijds is deze ook zeker gebaseerd op ‘leveranciersafhankelijkheid'. Geregeld is er sprake van een dusdanige ‘spaghetti-implementatie', dat de klant weinig anders kan dan het onderhoud in handen geven van de ‘bouwers'. Wanneer er sprake is van it-infrastructuur managed services, dan gebeurt dit meestal uitsluitend om het gemak. De mate waarin de service verleend wordt kan echter sterk variëren, het kan puur gaan om kantoorautomatisering, maar er kan ook sprake zijn van het managen van de totale infrastructuur (alles behalve de bedrijfskritische applicaties). Wanneer sprake is van het managen van de totale infrastructuur, dan komt daar tegenwoordig ook steeds vaker het spraakgedeelte bij: managed voice.
Toekomst
De toekomst van managed services is redelijk voorspelbaar. De meeste bedrijven zullen vanwege de opkomst van SaaS (software as a service) sowieso de komende jaren geconfronteerd worden met een andere manier van it-gebruik. Zo zal Google de wereld voorzien van ‘internet applications' (applicaties geleverd via internet) en met een betaling per gebruikte eenheid. Momenteel gaat het daarbij vooral nog om desktopapplicaties, maar dit zal zeker ook toegepast worden op bedrijfskritische applicaties. Verder zal ook zeker een spraakcomponent toegevoegd worden. De opkomst van CaaS (convergence as a service) is dan ook een zekerheid. Verder zal met de trends van continue verbetering van corporate performance en lean management meer en meer van de niet-core-business van bedrijven geoutsourced of geïnsourced worden. Met ander woorden, de trend naar ‘back-to-core business en de rest is facilitair' leidt tot een continue groei in vraag en aanbod van managed services.