Steeds meer financiële instellingen lopen aan tegen de grenzen van hun ict-systemen. 70 tot 80 procent van het beschikbare ict-budget gaat op aan het beheer van de systemen zodat slechts weinig overblijft voor innovatie. Hierdoor stagneert de ict-innovatie die de banken voorheen vaak aanjoegen.
De toename in klantinteractiviteit, transacties en vraag naar actuele data-analyses geeft kopzorgen bij financiële instellingen. De stortvloed van informatie zorgt voor een zodanige systeembelasting dat ict-budgetten voor het leeuwendeel opgaan aan beheer van oude systemen in plaats van innovatie. Tot dusver waren banken juist voorlopers bij de ontwikkeling en implementatie van vernieuwende technologie.
Jeroen Tas, vice chairman bij het EDS-onderdeel MphasiS, kan er over meepraten. Zijn bedrijf helpt financiële en andere instellingen bij het oplossen van legacy-problemen. "Het grootste probleem van banken is dat ze vaak tussen de 5 en 10 duizend verschillende applicaties gebruiken. Elk van die programma's praat met gemiddeld dertig tot veertig andere. Bovendien is het beheer van al die systemen vaak primitief en ontbreekt een duidelijke portfoliobenadering. Het resultaat is dat 70 tot 80 procent van het beschikbare ict-budget opgaat aan beheer en er slechts weinig overblijft voor innovatie." In Nederland werkt EDS onder meer voor ABN AMRO en Fortis.
Documenteren, moderniseren en uitbesteden
Natuurlijk hebben sommige banken de problemen al aangepakt. Tas: "De succesvolste banken zijn er in geslaagd hun portfolio te rationaliseren en het aantal toepassingen terug te brengen tot ergens tussen de vijfhonderd en duizend. Daarvoor moest vaak wel een hele weg worden afgelegd. Allereerst dienden ze hun applicaties beter te leren kennen en documenteren. Daarna moesten ze hun platform technisch moderniseren, met een architectuur die uit minder toepassingen bestaat en toekomstige aanpassingen makkelijker mogelijk maakt. Als laatste volgde een strategische modernisering, wat in de meeste gevallen uitbesteding naar het buitenland betekent. Alleen op die manier kunnen de banken besparen op ict-beheer zodat meer budget overblijft voor technologische innovatie."
Vernieuwende toepassingen waar banken zich volgens Tas op moeten richten, hebben vooral betrekking op enterprise content management, business process management en business intelligence. "Maar verlies nooit uit het oog welke toepassingen je absoluut stabiel wilt houden en welke een sneller verloop kunnen hebben. Er zijn al genoeg bedrijven die hun systemen minder dan tien jaar geleden bouwden, maar waarbij nu alles opnieuw geimplementeerd moeten worden."