Het Spaarne Ziekenhuis vertaalt elk ziektebeeld naar een ‘productieproces’ met maar één doel: mensen sneller beter maken. Om deze doelstelling te volgen werd gekozen voor Microsoft System Center Operations Manager 2007.
Over het Spaarne Ziekenhuis
Het Spaarne Ziekenhuis is een middelgroot ziekenhuis met ruim tweeduizend medewerkers. Het ziekenhuis zit nu twee jaar in de nieuwe vestiging in Hoofddorp en heeft nevenvestigingen in Heemstede, Hillegom en Lisse. Jaarlijks worden er 17.000 patiënten opgenomen, vinden 11.000 dagbehandelingen plaats en ruim 300.000 polikliniekbezoeken. Behalve een ziekenhuis is het Spaarne ook een opleidingscentrum.
Ambitie: een supermodern ziekenhuis
"Drie jaar geleden heeft de raad van bestuur van het Spaarne Ziekenhuis haar ambitie neergezet: van het Spaarne een supermodern ziekenhuis maken", zegt IT-manager Michel Bouquet. "Met de uitstraling van: dit is de plek waar je moet zijn."
Bouquet en zijn team gingen aan de slag. "Een van de gebieden waarop je in de ziekenhuiswereld een voorsprong kunt realiseren is in de automatisering. Die loopt in vergelijking met het bedrijfsleven bij veel ziekenhuizen sterk achter." "In een traditioneel ziekenhuis wordt vooral gekeken vanuit het perspectief van de medisch specialist", zegt Bouquet. "Wij maken nu de slag om puur vanuit de patiënt te redeneren. Dat komt niet alleen voort uit klantvriendelijkheid, maar ook vanuit procesdenken." In het Spaarne Ziekenhuis wordt het ziektebeeld vertaald naar een 'productie'-proces, met als uiteindelijk doel de patiënt zo snel mogelijk beter te maken. "Deze aanpak is nieuw. Niemand in de ziekenhuiswereld doet het zo." De aanpak van het Spaarne is vergelijkbaar met het bedrijfsleven waar het procesdenken de laatste twintig jaar al is doorgevoerd om heldere, constante processen te krijgen die goed op elkaar zijn afgestemd. De overheid stimuleert dit nu ook voor het ziekenhuiswezen en het Spaarne Ziekenhuis is een van de eerste ziekenhuizen van Nederland die nu deze 'enorme efficiencyslag' aan het maken zijn.
Keuzes maken
Bouquet kreeg in 2005 een onverwacht zetje in de rug: "Binnen enkele maanden hadden we al te maken met een aanval van een computervirus", zegt Bouquet. Uiteindelijk zijn we daardoor een korte tijd uit de lucht geweest, maar het heeft ons wel aan het denken gezet." De eerste stap die daarop volgde: keuzes maken. "We hebben een klein team, en een complexe omgeving als de onze draaiende houden, is best moeilijk. We besloten daarom te standaardiseren en helemaal over te stappen op Microsoft-technologie.
Het Spaarne Ziekenhuis maakte direct een forse inhaalslag door van Windows 2000 Server over te stappen op Windows Server 2003 met Active Directory. Ook werd direct Microsoft Office 2003 uitgerold. Maarten Goet van C2ICT vertelt welke andere Microsoft-producten sindsdien werden toegevoegd: "ISA Server 2006, SQL Server 2000, maar ook SQL Server 2005. Microsoft Office SharePoint Server 2007 draaien we al een halfjaar in bèta. Verder draait hier Microsoft Exchange Server 2003, maar we hebben concrete plannen voor Exchange Server 2007."
Naar 24/7 dienstverlening
"De hoeveelheid te beheren tools en applicaties wordt steeds groter, maar het aantal IT-beheerders niet", zegt Bouquet. "Als je zoals wij naar 24/7-dienstverlening wil, is de ondersteuning door mensen eigenlijk niet meer te betalen. Dankzij Microsoft System Center Operations Manager kunnen we die stap nu toch maken. We hebben deelgenomen aan een versnelde implementatie van dit nieuwe pakket via het rapid deployment program. Daarmee hebben we er virtuele mankracht bij gekregen en zijn we in staat onze achterstand om te zetten in een voorsprong. Met System Center Operations Manager 2007 zijn we eigenlijk al beland in 2009." Omdat het Spaarne Ziekenhuis draait op Microsoft-technologie was System Center Operations Manager als beheerpakket een logische keuze. Bouquet: "Zouden we een duurder pakket van de concurrent hebben gekocht, dan zouden meteen in een status quo zijn beland. De investering in een pakket van derden is namelijk dermate zwaar, dat we de komende vijf jaar geen rode cent meer op de IT-afdeling zouden hebben." De implementatie van System Center Operations Manager is soepel verlopen. "Het heeft ons tien werkdagen gekost", zegt Goet van C2ICT, "en de IT-afdeling van het Spaarne Ziekenhuis ongeveer hetzelfde." Ook over het rapid deployment program van Microsoft is Goet tevreden. "Dat heeft alles aan ondersteuning geboden wat we nodig hadden. Maar we zijn ook weinig hobbels tegengekomen. Alles is hier al gestandaardiseerd en we kennen de Microsoft-producten natuurlijk erg goed." System Center Operations Manager geeft nu op een visuele manier inzicht in de processen en applicaties van het Spaarne Ziekenhuis. "Voorheen moesten de beheerders allerlei verschillende probleempjes met elkaar correleren om er een bepaalde betekenis uit te halen", zeg Goet. "Nu kunnen we in één oogopslag zien wat de status is, waar de knelpunten zitten, waar eventuele problemen dreigen en dit alles proactief benaderen."
Toekomst
Het Spaarne Ziekenhuis is klaar voor wéér een snelle volgende stap: "We zien het ziekenhuis niet langer als een verzameling losse entiteiten, maar als één proces," zegt Bouquet. "Daarvoor gaan we ons complete ICT-park, dus ook de systemen die niet gebaseerd zijn op Microsoft-technologie, beheren en bewaken met System Center Operations Manager." "System Center Operations Manager wordt voor ons het centrale dashboard", voegt Goet hieraan toe. "Niet alleen voor de Windows-omgeving, maar voor álle systemen, processen en applicaties. Zelfs hardware wordt gemonitord, zoals switches, routers en noodvoedingen. Ook software van derden gaan we aansluiten op System Center Operations Manager, dus ook Unix-gebaseerde processen en gegevens. En het hogere doel is uiteindelijk om de informatie die in System Center Operations Manager beschikbaar is, te ontsluiten in een SharePoint-omgeving." Bouquet heeft ook nog enkele ideeën over de toekomst van het Spaarne Ziekenhuis. "We hebben hier een wireless netwerk waardoor we het elektronische patiëntendossier overal in het gebouw kunnen raadplegen. Verder gaan we de DECT-telefoons vervangen door telefoons met Windows Mobile. En we willen graag snel overstappen op Office Communications Server 2007. Want wat is er mooier dan tien tot vijftien jaar in de tijd vooruit te springen?"
In het kort
Eisen
- Gebaseerd op Microsoft-technologie
- De nieuwste technologie
- Geautomatiseerd beheer
Voordelen
- De gehele IT-infrastructuur in één overzicht
- Ook applicaties van derden zijn te beheren
- Maakt meer werk met minder mensen mogelijk
Producten
- Microsoft System Center Operations Manager 2007
- Windows Server 2003
- Microsoft Office SharePoint Server 2007
- Microsoft ISA Server 2006
Verwante links
Video
Bekijk hier een video over het project bij het Spaarneziekenhuis.