Uit cijfers van IDC blijkt dat in het derde kwartaal van 2007 HP in de wereldwijde pc-markt is uitgelopen op concurrent Dell. Laatstgenoemde noteerde na eerdere negatieve resultaten wel weer groei.
De totale pc-verkopen stegen met 15,5 procent, aldus IDC. HP heeft een marktaandeel van 19,6 procent, een stijging van 33 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, en het gat met Dell groeide van 3,2 naar 4,4 procent. Wel blijft Dell tweede en noteert het bedrijf een groei van 3,8 procent, wat neerkomt op de verkoop van 10,2 miljoen pc's.
IDC schrijft de enorme groei van HP toe aan de sterke verkopen door retailers en door het distributiekanaal. Ook de groeiende vraag naar laptops hielp HP.
Lenovo is 's werelds derde pc-bouwer met een marktaandeel van 8,2 procent, wat een groei van 22,9 procent inhoudt ten opzichte van het vierde kwartaal van 2006. Acer zit Lenovo op de hielen met een marktaandeel van 8,1 procent. Acer noteerde echter een explosieve groei van 59,2 procent, vooral door goede resultaten in EMEA en Azië/Pacific. Toshiba sluit de top vijf af met een marktaandeel van 4,4 procent, een groei van 17,3 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.