McAfee maakt vandaag de bevindingen bekend van nieuw onderzoek waaruit blijkt dat één op de vier computergebruikers in Europa het risico loopt slachtoffer te worden van online fraude of identiteitsdiefstal. Eén van de belangrijkste redenen daarvoor is dat mensen niet serieus genoeg omgaan met wachtwoorden. Iets minder dan een kwart van de ondervraagden (24%) hanteert hetzelfde wachtwoord voor alle online accounts waar ze gebruik van maken en bijna de helft (43%) wijzigt een eenmaal gekozen wachtwoord nooit. Wordt dat wachtwoord vervolgens gehackt of gestolen, dan liggen vaak alle identiteitsgegevens voor het oprapen.
De enquête, waarbij in totaal 3500 mensen zijn ondervraagd, laat zien dat het veelgehoorde advies van deskundigen om complexere wachtwoorden te gebruiken, nauwelijks gehoor vindt. Bijna één derde van de ondervraagden (30%) heeft nog steeds wachtwoorden van hoogstens zes tekens en bijna een kwart (22%) gebruikt alleen letters.
Commentaar van Mathew Bevan, de bekende ex-hacker: "Dit zijn zorgwekkende resultaten die duidelijk laten zien hoe slordig de meeste mensen nog steeds zijn. Het gebruik van één simpel en makkelijk te raden wachtwoord, maakt het leven van cybercriminelen er alleen maar eenvoudiger op. Als het om hun huis of auto gaat kijken de meeste mensen veel beter uit. Ik bedoel, dit is zoiets als de sleutels van je auto in het contact laten zitten terwijl je bij de supermarkt bent. Dat doet niemand. Maar in het geval van online beveiliging worden de gevaren, hoewel de meeste mensen zich daar toch wel van bewust zijn, blijkbaar gewoon niet serieus genomen."
Eén wachtwoord voor alle gevallen
Maar liefst 59% van de ondervraagden geeft toe ‘altijd' of ‘meestal' hetzelfde wachtwoord te gebruiken. Kijken we naar de onderverdeling per land, dan zijn de Fransen – 39% ‘altijd' hetzelfde wachtwoord – in dit opzicht het slordigst, op de voet gevolgd door de Spanjaarden (37%), met de Italianen op de derde plaats (22%). Daarna volgen Nederland (20%), Duitsland (17%) en het Verenigd Koninkrijk (16%).
Vooral niet veranderen
Naast de genoemde 43% consumenten die hun wachtwoord nooit wijzigt, geldt voor 16% van de ondervraagden dat ze maar één keer jaar een nieuw wachtwoord kiezen. Slechts 11% doet dat de aanbevolen drie keer per jaar. Op dit punt scoort Spanje – 55% nooit – het slechtst, gevolgd door Frankrijk (51%), Nederland en het Verenigd Koninkrijk (41%). Duitsland (37%) en Italië (36%) sluiten de rij.
Zoveel te onthouden!
Intussen is het best te begrijpen dat we steeds vaker één wachtwoord gebruiken voor alle gevallen. We melden ons namelijk ook bij steeds meer websites aan.
"Mensen hebben steeds meer online accounts en dat betekent dat ook steeds meer mensen op steeds meer sites hun ‘digitale DNA' achterlaten – 41% van de mensen die aan dit onderzoek hebben meegedaan, zegt minstens één keer per dag persoonlijke gegevens in te vullen bij de een of andere vorm van online registratie, terwijl 20% aangeeft hun wachtwoord 10 tot 30 keer per dag nodig te hebben", zegt Greg Day, beveiliginsanalist bij McAfee. "Dan wil je niet voor elk afzonderlijk account een ander wachtwoord moeten onthouden en dus kiezen mensen steeds meer voor hooguit een paar simpele wachtwoorden. Dat is heel begrijpelijk, maar het blijft onze taak om te wijzen op de gevaren van die gewoonte."
Kinderlijk eenvoudig
We weten allemaal dat het geen goed idee is, maar toch gebruikt 22% van ons, afgaande op de resultaten van dit onderzoek, nog steeds simpele wachtwoorden die volledig uit letters bestaan. Frankrijk – 37% alleen letters – voert op dit punt de Europese ranglijst aan, gevolgd door Spanje (28%), Italië (24%), het Verenigd Koninkrijk (18%), Nederland (17%) en Duitsland (15%). In Duitsland worden 'sowieso' de veiligste wachtwoorden gebruikt van Europa, want in dat land zegt 34% gebruik te maken van een combinatie van letters (hoofdletters en kleine letters) en cijfers. In Nederland geldt dat maar voor 23% van de ondervraagden, in het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk voor 22%. Italië en Spanje scoren, met respectievelijk 19% en 13%, het slechtst.
De naam van mijn hond
Het meest gebruikte wachtwoord bleek de naam van een huisdier, gevolgd door een hobby, met moeders meisjesnaam op de derde plaats. Geen erg verrassende uitkomsten, maar wel zorgwekkend in het licht van de toenemende populariteit van ‘sociale netwerk-sites' als Linkedin en Hyves. Want daar zijn dat soort gegevens vaak openlijk te vinden.
De Top-Tien van meest gekozen wachtwoorden in Europa:
1. Naam van huisdier
2. Hobby
3. Meisjesnaam moeder
4. Verjaardag van gezinslid
5. Eigen verjaardag
6. Naam van partner
7. Eigen naam
8. Favoriete voetbalclub
9. Lievelingskleur
10. Naam van eerste school
Meer en meer mobiel
In het onderzoek is ook gekeken naar beveiligingsgewoonten met betrekking tot de mobiele telefoon. En ook die laten nogal te wensen over. Zo blijkt bijna tweederde van de ondervraagden (61%) geen pincode te gebruiken om hun telefoon te beschermen tegen onbevoegd gebruik. Van degenen die wel een pincode gebruiken, zegt meer dan driekwart (76%) die nooit te veranderen. Ruim een kwart (29%) gebruikt gewoon de standaardinstelling.
"Nu vrijwel iedereen een mobiele telefoon heeft, wordt beveiliging ook daar een steeds belangrijker thema", zegt Jan Volzke, Head of Marketing, Mobile Security bij McAfee. "Als je mobieltje wordt gestolen, kan dat geld kosten door telefoongesprekken die de "vinder" ermee gaat voeren. Dat begrijpt iedereen wel en dat probleem is ook makkelijk op te lossen door gewoon je SIM-kaart te annuleren. Maar wat de meeste mensen niet beseffen, is dat daarmee de informatie die op het apparaat is opgeslagen – zoals online wachtwoorden en persoonlijke gegevens – nog steeds toegankelijk is. En dat betekent het risico van identiteitsdiefstal."
Conclusie van het onderzoek is dat meer aandacht voor beveiliging absoluut nodig is, niet alleen bij het gebruik van computers maar ook wat betreft mobiele apparatuur. Het gaat erom dat de consument zich bewust wordt van het belang van bescherming van de ‘sleutels tot hun digitale ID' en zich niet langer blootstelt aan de gevaren van identiteitsdiefstal.
Methodologie
Het onderzoek is uitgevoerd door Ciao Surveys onder 3500 consumenten in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland.