Klantencase
Klant: Cardinal Health
Leverancier: Altiris
Implementatiepartner: Windmark
Het bedrijf
Cardinal Health is een van 's werelds grootste leverancier van medische producten, waaronder medicijnverpakkingen, laboratoriumbenodigdheden en ziekenhuistoepassingen, zoals automatische medicijndispensers, verpleegkundige kleding en chirurgische instrumenten. Cardinal is begonnen als distributiebedrijf en is door overnames gegroeid tot productieonderneming. De multinational staat in de top 20 van Fortune 500 en heeft een omzet van 81 miljard dollar. Het bedrijf kent drie grote business units: Clinical Technologies and Services, Pharmaceutical Technologies and Services en Medical Products Manufacturing.
In totaal heeft Cardinal 3000 gebruikers van it-middelen (desktop of laptop), verspreid over 36 vestigingen in Europa. Hierbij hoort ook een groot aantal buitendienstmedewerkers die veel vanuit huis werken. Niet elke vestiging heeft een eigen IT-afdeling. Elf vestigingen vallen onder Medical Products Manufacturing, waarvan vier geen interne IT-ondersteuning hebben en twee gebruikmaken van een externe partij. Alle 12 vestigingen van Clinical Technologies and Services worden door een IT-afdeling in Basingstoke, Engeland beheerd.
De uitdaging
Na afsplitsing van het bedrijf Baxter, kwamen voornamelijk de verkoopactiviteiten onder eigen beheer van Cardinal. Het beheer van de IT bleef voor een groot gedeelte bij Baxter. In de loop van de tijd wilde Cardinal echter ook de volledige IT in eigen beheer hebben. Alles moest centraal kunnen worden beheerd. Bovendien was door de jaren heen en door de diverse overnames en afsplitsing niet duidelijk wat er precies aan hard- en software in huis was. Rapportage hierover verliep via Excel-sheets, maar die bleken lang niet altijd accuraat of volledig. Cardinal wilde naar een standaard omgeving in Europa. Hiermee zou iedereen de beschikking krijgen over hetzelfde besturingssysteem. Er moest zo min mogelijk variatie in de basisinstellingen zijn. Wel moest de mogelijkheid bestaan om dit in lokale talen beschikbaar te hebben.
Een voordeel van centraal beheer was verder dat het uitrollen van nieuwe software of updates sneller kon plaatsvinden. Nicole Lenderink, Manager EIT bij Cardinal Health ligt toe: "Er ging vaak veel tijd overheen voordat iedere buitendienstmedewerker de tijd had om langs te komen om de laatste updates te ontvangen. En iemand van de IT-afdeling langs de verschillende vestigingen sturen, kost ook veel tijd."
Centralisatie van het beheer betekent ook dat de risico's bij de medicijnproductie beter beheersbaar zijn. Productie van de medicijnen vindt plaats in zogenaamde clean rooms. Er zijn strenge voorwaarden en er worden speciale pc-protocollen gebruikt. Een fout in die computers kan immers ernstige gevolgen hebben. "Het uitrollen van nieuwe software, updates of patches kan bij de gebruikelijke pc al tot problemen leiden. Die zijn echter vaak nog wel te overzien, en kosten hooguit tijd en geld. Wanneer er bijvoorbeeld door een patch een instelling van een applicatie voor medicijnproductie verandert, kan dat letterlijk levensgevaar opleveren", aldus Lenderink.
De aanpak
Via een hardwareleverancier in Duitsland komt Cardinal Health in aanraking met Altiris. Na een eerste succesvolle implementatie van Altiris® Helpdesk SolutionTM en Altiris® Asset Management SuiteTM blijkt gaandeweg dat de software nog veel meer mogelijkheden biedt. Om deze te benutten wordt Altiris-partner Windmark ingeschakeld. Windmark stelde na een analyse een volledige herinstallatie voor en een gelijktijdige overstap van versie 5 naar versie 6 van de Altiris-producten. Toen is ook direct Altiris® Deployment SolutionTM en Altiris® Patch Management SolutionTM geïnstalleerd, om zoveel mogelijk te kunnen standaardiseren. Lenderink: "Het bleek dat door de afsplitsing een zeer diverse IT-omgeving was gecreëerd, met verschillende versies van software en besturingssystemen. Windmark heeft ons geholpen met het opfrissen van onze IT-infrastructuur, en heeft deze met de Altiris-producten beheerbaar gemaakt."
Binnen Cardinal is één persoon uitgebreid getraind in de Altiris-producten en heeft alle nodige Altiris-certificaten behaald. Via een train-the-trainer-concept zijn alle medewerkers van de IT-afdeling en service helpdesk vervolgens getraind.
Het resultaat
Altiris maakt overzichtelijk beheer van de IT-infrastructuur mogelijk. De centrale aansturing betekent dat er geen tijd meer verloren gaat aan het reizen naar vestigingen zonder IT-afdeling. Ook de buitendienstmedewerkers hoeven niet langer naar een vestiging met IT-afdeling te reizen om bepaalde software op hun laptop te installeren of de laatste updates te ontvangen. Alle handelingen vinden op één plek plaats.
Software-updates worden via VPN centraal uitgerold. Ook de laptops van de buitendienstmedewerkers zijn in korte tijd aan te passen. Lenderink: "Voorheen kostte het uitrollen van nieuwe software veel meer tijd. Op een gegeven moment hadden we de vestigingen wel op orde, maar vaak liepen de buitendienst medewerkers soms meerdere versies achter. Nu kan dat bijvoorbeeld in één nacht allemaal geregeld zijn." Zowel de IT-afdeling als de gebruikers zijn nu minder tijd kwijt aan het beheer van de IT-middelen.
De overige voordelen
Naast de tijdswinst, kan Cardinal binnenkort ook van diverse andere efficiëntievoordelen profiteren. Zo wordt het maken van een back-up van de laptops veel eenvoudiger. Lenderink ligt toe: "Laptops gaan overal mee naar toe en het kan gebeuren dat de laptop kwijtraakt, gestolen wordt of onherstelbaar beschadigd raakt. Hierdoor zijn we in het verleden al diverse keren informatie kwijtgeraakt. Door de nieuwe IT-infrastructuur kunnen we veel eenvoudiger back-ups maken, zonder dat de gebruiker daar zelf veel inspanning voor hoeft te doen."
Bovendien is het vervangen van laptops een stuk efficiënter. "Om de zoveel jaar vervangen we de laptops. Het installeren van de software is nog wel te doen, maar de grote hoeveelheden gegevens waren lastiger over te zetten. Door de nieuwe situatie wordt dat veel eenvoudiger. De gebruiker kan heel gemakkelijk een nieuwe laptop krijgen zonder verlies van gegevens", zegt Lenderink.
"De IT-afdeling kan zich nu bezighouden met andere zaken dan het uitrollen van software, waardoor de productiviteit sterk is toegenomen. Door gebruik te maken van Engelstalige besturingssystemen met daaroverheen een language-pack, beperk je de beheervereisten. Waar voorheen acht mensen bezig waren met patch management, kan je het nu af met één iemand. En wat betreft het packagen van een stabiele desktop-omgeving: daar ben je wellicht in het begin wat meer tijd aan kwijt, maar vervolgens kost het uitrollen nauwelijks nog inspanning. En bovendien hebben we veel minder problemen met de pc's."
Het grootste pluspunt van Altiris vindt Lenderink de integratie van de verschillende Altiris-oplossingen. "Je ziet alles wat je wilt en moet zien op één scherm. Via tabbladen kun je eenvoudigweg bladeren door de verschillende Altiris-producten. Het beheer is dan ook erg overzichtelijk en eenvoudig. Ik kan bijvoorbeeld vanuit mijn Helpdesk systeem, ook mijn assets zien. Juist de integratie tussen de verschillende oplossingen, maakt de keuze voor Altiris eenvoudig. Het werkt gewoon allemaal goed naast elkaar en met elkaar."
"Daarbij komt de ondersteuning van Windmark die erg prettig is. We kunnen altijd bij hun goed terecht als vraagbaak en als back-up voor specifieke activiteiten. Bij de toekomstige uitrol zullen ze ook een belangrijke rol spelen."
De toekomst
In de toekomst wil Cardinal alle divisies standaardiseren. Om dat te realiseren, worden de IT-afdelingen van de drie business units samengevoegd. "Van de pc's die nu reeds met Altiris worden beheerd, is een ‘Golden Image' gemaakt aan de hand van een basisinstallatie. Door middel van scripting maken we daar indien nodig aanpassingen op, als dit door taal of specifieke eisen van business units noodzakelijk is. Die aanpassingen rollen we ook met behulp van Altiris uit", zegt Lenderink.
Na de samenvoeging van de divisies zullen ook de 170 servers beheerd worden met Altiris, via de Altiris® Server Management SuiteTM. Daarnaast worden de pc's in de clean rooms nu nog handmatig via een protocol geüpdate. Cardinal onderzoekt de mogelijkheden om dit via de Altiris® Software Virtualization SolutionTM van Altiris te doen.
Inmiddels is Cardinal Europe bevestigd in zijn keuze voor Altiris door het nog veel grotere Cardinal US. Onlangs besloten ze ook daar over te stappen op Altiris-producten om de IT-omgeving te beheren, zo'n 35.000 pc's en 3000 servers.