BEA Systems maakte vandaag bekend dat het haar jaarlijkse verslag over de stand van zaken binnen de zakelijke portaalmarkt heeft uitgebracht. Het nieuwe rapport heeft als titel “State of the Portal Market 2007: Portals and The Power of Participation” en biedt een uiterst gedetailleerde analyse van de portaalmarkt op basis van onderzoeks-, markt- en enquêtegegevens. Het rapport onthult dat portalen voor het zesde achtereenvolgende jaar een topprioriteit blijven voor CIO’s van grote ondernemingen. Ook illustreert het dat er binnen de branche overeenstemming bestaat dat portalen het meest ideale platform blijven voor het consolideren van toepassingen. Portalen bevorderen de integratie en het hergebruik van bestaande systemen en gegevens en stellen bedrijven in staat om Web 2.0-mogelijkheden en social computing-technologieën te introduceren bij hun steeds meer technologische geavanceerde gebruikersgemeenschap.
Het rapport van BEA biedt gegevens met betrekking tot gebruiks- en implementatiepatronen die op basis van een enquête onder meer dan 540 portaalklanten van BEA zijn verzameld, in combinatie met informatie uit meer dan 100 analistenrapporten en brancheartikelen waarin de ontwikkelingen binnen de portaalmarkt en aanverwante markten gedurende de afgelopen twaalf maanden in kaart worden gebracht. Het rapport combineert onafhankelijke analyses en trends binnen de branche tot een uitgebreid perspectief op praktijkimplementaties, gerealiseerde ROI's en trends op het gebied van portaaltechnologie. Het onderzoeksrapport van BEA kan worden gedownload via http://bea.com/whitepapers/portal-market.
Belangrijke bevindingen van het rapport zijn onder meer:
* Markt: De markt voor zakelijke portalen blijft jaar op jaar met meer dan negen procent groeien. De totale jaaromzet voor portalen zal tegen 2011 naar verwachting rond de 1,4 miljard dollar bedragen.
* Groei van het aantal doelgroepen: Ondanks pogingen tot consolidatie blijft het aantal portalen dat binnen ondernemingen wordt ingezet groeien. Deze uitbreiding is niet noodzakelijkerwijze het gevolg van technische beperkingen van portaalsoftware, maar eerder het gevolg van het groeiende aantal doelgroepen dat met behulp van portalen wordt ondersteund. Een andere reden is de verbeterde flexibiliteit van portaaltechnologie als hulpmiddel om de ontwikkeling en implementatie van toepassingen te versnellen.
* Flexibiliteit op zakelijk en IT-gebied – BPM en SOA: Het toegenomen aantal initiatieven op het gebied van Business Process Management (BPM) en Service-Oriented Architecture (SOA) bevordert het gebruik van portalen. De reden voor deze groei is dat portaaltechnologie reeds gebruikmaakt van een groot aantal SOA-principes en hoogwaardige interactiemogelijkheden en contextuele ervaringen mogelijk maakt.
* Zakelijke gebruikersparticipatie – Web 2.0 en de nieuwe onderneming: Na getuige te zijn geweest van het revolutionaire effect van Web 2.0-bedrijven op het consumentenweb, omarmen innovatieve bedrijven deze principes voor gebruik binnen hun organisatie. Portalen vormen een belangrijk hulpmiddel om mogelijkheden op het gebied van Web 2.0 en social computing aan te bieden vanwege de rijke gebruikerservaring en interactiviteit die ze te bieden hebben.
* Segmentatie: Leveranciers van portaaloplossingen zijn momenteel bezig om hun aanbod uit te breiden om te profiteren van de vraag naar BPM, SOA en Web 2.0. Omdat deze technologieën tot op bepaalde hoogte op elkaar aansluiten, wordt de portaalmarkt aangevoerd door bedrijven die in staat zijn om oplossingen met een uiterst open karakter te bieden in combinatie met beveiliging, branding, personalisatie en zoekfunctionaliteit op zakelijk niveau.
* Voordelen: Naast het omzetgenererende effect van portalen noemen de klanten van BEA additionele voordelen, zoals een toename van de productiviteit en efficiëntie van medewerkers, een reductie van de ondersteunings- en servicekosten, sterkere klantenbinding, consolidatie van de IT-infrastructuur en lagere operationele kosten dankzij een reductie van het aantal op papier gebaseerde en handmatige processen.
* Implementatiekosten: Voor 77 procent van de portaalklanten van BEA vallen de kosten van consultancy met betrekking tot het implementeren of aanpassen van de software lager uit dan de licentiekosten. Dit geeft blijk van de waarde van portalen als hulpmiddel om op snelle, flexibele wijze een breed scala aan bedrijfsinitiatieven te realiseren.
"Zakelijke portalen zijn uitgegroeid van simpele integratiekaders tot een fenomeen dat door gebruikers wordt omarmd met een enthousiasme dat uniek is voor zakelijke toepassingen. In plaats van simpelweg informatie te presenteren, stelt moderne portaaltechnologie eindgebruikers in staat om zelf deel te nemen aan het proces van het samenstellen en delen van informatie", aldus Mark Carges, de executive vice-president van BEA Systems. "Bedrijven die deze ideeën en de producten die daarop zijn gebaseerd omarmen, zijn in staat om aanzienlijk terrein te winnen op bedrijven die blijven steken in een gedateerde kijk op zakelijke gebruikersparticipatie".