Het is veel belangrijker om een volwassen groep beheerders in dienst te hebben die weten wat ze doen en wie ze moeten informeren dan alle processen conform ITIL beschrijven en uitvoeren.
Als je overhead wilt genereren moet je vooral ITIL gebruiken. Je valt hiermee veelvuldig andere afdelingen in je organisatie lastig die totaal niet in staat zijn bijvoorbeeld wijzigingen te beoordelen. Dit genereert vervolgens weer het nodige mailverkeer en frustratie en structureel verandert er bij volgende wijzigingen dus niets. Het liedje begint gewoon weer van voor af aan.
Het is even belangrijk een volwassen groep beheerders te hebben als een beschrijving van de processen binnen IT. Helaas of misschien wel gelukkig, kom je er niet meer mee weg, wanneer je ongecontroleerd veranderingen doorvoert. Allerlei instanties stellen eisen op het gebied van controleerbaarheid en veiligheid. Welke organisatie accepteert het nog, dat systemen korte of langere tijd niet beschikbaar zijn omdat één van de beheerders er even niet is.ITIL is geen wet, maar best practice. Je kunt en moet je IT-processen zo definiëren dat ze passen in je organisatie, zoals dat ook met bedrijfsprocessen gebeurt.PS Mail is niet erg geschikt om een verandering te bespreken
Processen moeten ondersteunend zijn aan een beheergroep. Zelf heb ik vaak genoeg gezien dat ervaren beheerders (dus in bezit van veel inhoudelijke kennis) in hun ogen “onbelangrijke” zaken vergeten, zoals eerst impact bepalen, terugkoppeling naar de klant, administratieve zaken, etc… Processen kan helpen echt service gericht te kunnen opereren.