America Online (AOL), ooit ’s werelds grootste internetaanbieder, zet een vijfde van zijn personeel op straat, ongeveer 2000 mensen, na teleurstellende advertentie-opbrengsten.
Vorig jaar liet het Amerikaanse bedrijf zijn grotendeels op abonnementen gebaseerde strategie los om zich volledig te richten op gratis diensten die door advertenties worden bekostigd. Ook werd het mes in Europese activiteiten gezet. Internet toegang in Engeland werd bijvoorbeeld overgedragen aan Carphone Warehouse.
Wereldwijd heeft AOL 10.000 man in dienst. Het hoofdkantoor in Dulles (Virginia) gaat verhuizen naar New York. In Virginia zullen zo'n 750 banen verdwijnen. In Europa worden de activiteiten zoveel mogelijk geconcentreerd in Londen. In Duitsland verdwijnen zeker 100 arbeidsplaatsen.
In de jaren negentig was AOL nog het snelstgroeiende internetbedrijf. In 2000 kwam het tot een fusie met Time Warner, maar dat bleek geen succes. AOL miste de markt voor breedband internet. In 2002 leed AOL Time Warner het grootste verlies uit de Amerikaanse geschiedenis, vooral veroorzaakt door een afschrijving van 54 miljard dollar op de overname van Time Warner door AOL.