NAVTEQ, aanbieder van digitale kaarten voor autonavigatie en location-based solutions, biedt een uitgebreid overzicht van de navigatie-industrie in Europa. De resultaten van diverse studies geven een beeld van de richting waarin navigatie en kaartgegevens zich ontwikkelen. Daarnaast biedt het een overzicht van de huidige en toekomstige verwachtingen van automobilisten op het gebied van navigatiesystemen.
De vraag naar geïntegreerde navigatiesystemen blijft sterk: de OEM-navigatie-industrie noteerde, ondanks tegenvallende verkopen in de auto-industrie, een groei van meer dan 10%. Voor 2007 wordt eveneens een stijging verwacht van 10% of meer. Opvallend is de toenemende vraag in het middensegment. Vorig jaar was dit segment verantwoordelijk voor ongeveer de helft van de groei in navigatieapparatuur (bron: NAVTEQ Market Analysis 2007).
Volgens een NAVTEQ Tracking-onderzoek uit 2006 heeft ongeveer een kwart van alle automobilisten in Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië ervaring met een bepaald type navigatieapparaat. Meer dan de helft gaf aan dat bij de volgende aankoop van een auto een geïntegreerd navigatiesysteem een belangrijk criterium is. Een grote meerderheid van de respondenten stelde dat de prestaties van het navigatiesysteem direct hun tevredenheid over de auto beïnvloedt.
De accuraatheid van de kaartgegevens speelt voor de gebruiker een belangrijke rol bij de tevredenheid over de prestaties van het ingebouwde navigatiesysteem. Meer dan de helft van de respondenten gaven in een recent onderzoek van NAVTEQ aan dat zij hun kaarten het liefst één keer per jaar ge-update willen hebben. Desondanks heeft slechts minder dan een derde van hen werkelijk een kaart-update gekocht. Dit toont een potentieel groeigebied voor de industrie.
Verbeterd grafisch beeldscherm voor navigatie is de toekomst
Nieuwe beeldschermtechnologie vormt de kern van toekomstige kaartgegevens. In aanvulling op dynamische informatie zoals real-time verkeerscondities en benzineprijzen zijn consumenten op zoek naar vooruitstrevende visuele mogelijkheden van hun navigatiesysteem, zoals 3D-beelden, voor een accurate en gedetailleerde weergave van de wereld om hen heen (bron: NAVTEQ Market Analysis 2006). NAVTEQ zet al in op deze trend met de beschikbaarheid van 3D-kaarten van steden en belangrijke locaties als aanvulling op de digitale geografische kaarten en satellietbeelden.
Daarnaast zullen Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) een steeds belangrijkere rol gaan spelen in de toekomst. NAVTEQ-kaarten bevatten inmiddels al precieze gegevens zoals de helling van wegen, bochten en snelheidsbeperkingen. NAVTEQ's elektronische horizontechnologie vergelijkt de gegevens van de naderende straat met de positie van de auto op dat moment. Fabrikanten kunnen hierdoor efficiënte ADAS-oplossingen ontwikkelen.
"Met ADAS-attributen en 3D-modellen kunnen we inmiddels al de toepassingen bieden die automobilisten volgens onze studie in de toekomst verwachten. We hebben de visuele inhoud geografisch gekoppeld aan de bestaande digitale kaarten. Dit geeft systeemverkopers en applicatieontwikkelaars de flexibiliteit om deze inhoud te implementeren en tegelijkertijd tegemoet te komen aan de benodigdheden van de gebruiker en de systeemcapaciteiten", zegt Bruno Bourguet, Vice-President en General Manager Vehicle Europe bij NAVTEQ. "De visuele content werkt conform NAVTEQ's standaard specificaties en zal in een wereldwijd universeel format beschikbaar komen en daardoor een snelle ontwikkeling ondersteunen."